Uddannelse er job

Bedre uddannelse skal bidrage til fuld beskæftigelse i EU

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fokuser på kvalitet, lød beskeden, da EU's undervisningsministre på et møde i Bruxelles diskuterede fremtidens uddannelsessystem. Ministrene er enige om, at bedre skoler i EU ikke bare handler om, hvor mange elever man kan uddanne, eller hvor mange opkoblinger hver skole har til nettet. Den gode uddannelse handler om undervisningens kvalitet.

'Man risikerer altid med sådanne mål, at der ikke sker en dyt. At medlemslandene ikke laver deres hjemmearbejde', siger Claus Grube, ambassadør på Danmarks Faste Repræsentation ved den Europæiske Union. Han sad ved forhandlingsbordet under mødet mellem undervisningsministrene, da Margrethe Vestager ikke kunne være til stede. Claus Grube mener, den politiske diskussion er vigtig, og at den gør ministrene bevidste.

'Vi havde en politisk diskussion over en allerede godkendt tekst. Koordineringen og forberedelsen af rådsmødet tvinger ministrene til at diskutere. Det er en slags politisk bevidstgørelse', siger Claus Grube om samarbejdet, der kun er mellemstatsligt og derfor ikke giver ministrene mulighed for andet end en koordinering af deres nationale politikker.

Ministrene har tre områder, de ønsker at koordinere: de basale fag som for eksempel sprogundervisning, IT samt endelig et ønske om at få flere unge til at tage videnskabelige uddannelser.

'Der mangler arbejdskraft til IT-sektoren, men også videnskabsmænd. Med EU's restriktive immigrationspolitik får uddannelse en stadig større rolle', sagde EU-kommissæren for uddannelse Viviane Reding, da hun for nylig sammen med IT-industrien var vært ved et topmøde om IT i fremtidens skole.-Tea Tramontana er freelancejournalist