Samfundets lærere

Ny lærebog i pædagogik for både lærer- og pædagogstuderende

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny pædagogikbog så i sidste uge dagens lys. En basse på 544 sider, der på flere måder er anderledes end så mange andre grundbøger i pædagogik. Den henvender sig for eksempel til såvel lærer- som pædagogstuderende og prøver at opstille en 'ny fælles professionsforståelse'.

Og den har et kapitel, der hedder 'Den retlige dimension', som handler om 'juraens betydning for opdragelse, undervisning og uddannelse, Børnekonventionen, familieret og børneret samt de love og bestemmelser, der er grundlaget for styringen af daginstitutioner og skoler'.

Bogen, der hedder 'Introduktion til pædagogik - opdragelse, dannelse, socialisering', er opdelt i fem kapitler skrevet af hver sin forfatter, blandt andre juristen Leif Hermann, der er lærer i sociale fag på pædagogseminariet i Viborg. Andre forfattere er Lars-Henrik Schmidt, Mogens Hansen og Stig Broström. De enkelte kapitler kan også købes hver for sig som separate bøger.

'Bogen er tænkt som en introduktion til det arbejde, de studerende skal uddannes til. Vi forsøger at forbinde pædagogisk teori tæt med den professionelle hverdag', siger den ene af redaktørerne, lektor ved Blaagaard Statsseminarium, Finn Held.

Det er nyt, siger han, 'at en bog til faget pædagogik så tydeligt fremhæver, at vilkårene for det, den enkelte lærer og pædagog kan og skal gøre, ligger indlejret i lovgivning og regelsæt, og at det nødvendigvis må være sådan, fordi lærerne og pædagogerne ikke repræsenterer sig selv, men på samfundets vegne forvalter den enormt vigtige samfundsopgave: pasning og opdragelse af de nye generationer'.

Bogen er første bind af et tobindsværk. Andet bind, der er under udarbejdelse, får undertitlen 'Undervisning'. Emnerne bliver forskellige undervisnings- og arbejdsformer og evaluering i folkeskolen.