Hvad gør man ved lærermangel

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Education International Magazine' skriver i en artikel, hvad man har forsøgt at gøre ved lærermanglen rundt omkring i verden.

Nogle skoler har prøvet med hurtigløsninger. De har taget ukvalificerede lærere ind, hvilket har ledt til dårligere resultater for eleverne, eller de har fløjet lærere ind fra andre lande, hvilket kun går, så længe der ikke er lærermangel i de lande. Man har også forsøgt sig med at få de ældre lærere til at blive længere i skolen, men da det er et hårdt erhverv, kan det virke usandsynligt. Andre steder har man forsøgt at gøre faget mere attraktivt. Man har brugt kampagner, der viser lærere som helte, og nogle steder har man prøvet med støtte til lærerstuderende, højere lønninger og en blød start for nye lærere. Bedre fysiske forhold på skolerne står også højt på lærernes ønskeliste, og man har nogle steder indset, at det er vigtigt at holde på lærerne, fordi utroligt mange forsvinder inden for de første år. Endelig har man forsøgt at centralisere rekrutteringen i bureauer, der udarbejder kampagner, databaser og så videre, og man forsøger at videreuddanne folk fra andre erhvervsgrupper. Det gælder bare om at gøre de små videreuddannelseskurser til rigtige uddannelser, så de kan tiltrække mange.