Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Nye skoler - og en skole helt af træ

Ny Østensgårds Skole ved Gl. Køgelandevej i København, på grænsen mellem by og land, er blevet indviet. Skolen er opført af træ, fordi man ikke kunne få sten, ikke, fordi det er billigere. Den står som et vidnesbyrd om kommunens vilje til at overvinde vanskelighederne. Rådmand Ib Kolbjørn udtrykte sin glæde over at se det gro. Han håbede, at den nye skole måtte danne rammen om et frugtbart liv for mange børn, og døbte den skolen i det grønne.

Efter sommerferien kommer 1900 nye elever til. Ellebjerg, Christianshavn og nu Ny Østensgård er indviet - i løbet af næste år er det Korsager, Rødkilde og Gerbrandskolen, som er fuldførte.

Folkeskolen nummer 25

juni 1951

For 25 år siden

Vision og virkelighed

Noget af det kommunikationsrigeste skolebyggeri til dato er Strandgårdskolen i Ishøj Kommune. Hvad er det, der gør dette skolebyggeri, der både er blevet kaldt 'en pædagogisk ønskedrøm' og 'en samling grimme betonklodser', så skelsættende? Noget af svaret kan findes i projekteringsholdets seneste rapport, som i sig selv er lidt af et unikum: Systematisk feedback fra brugerne til de projekterende og til myndighederne.

I stedet for at møde op med en kunstgenstand stillede totalentreprenøren ved skolens indvielse med et tilbud: Har I, der i dag bruger skolen, lyst til at fortælle os, der projekterede og byggede den, hvad I mener om den - så skal vi nok tage os af det praktiske. Skolen og kommunen slog til, og rapporten er beretningen om, hvorledes visionerne har klaret sig i hverdagens virkelighed. Arkitekternes oprindelige perspektiver sammenstilles med den daglige virkelighed, overensstemmelsen er klar, men den fortæller tillige, hvorfor virkeligheden ofte har svært ved at leve op til tegnepapirets visioner . . . for det er jo 'nogle grimme betonklodser', selv om de er stillet sammen med fantasi og sikker rumfornemmelse.

Folkeskolen nummer 23

juni 1976