Forbrugerombudsmandens vejledning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forbrugerstyrelsen udgav sidste år pjecen 'Børn, unge og markedsføring'. Her finder man blandt andet en række principper omkring skolesponsorering, som forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen anbefaler, at firmaerne følger. Vejledningen kan også bruges som 'tjekliste' på skolen: - Undervisningsmateriale, legetøj og andre sponsorerede materialer bør i mindst muligt omfang anvende/påføres sponsors navn, logo, varemærke, figurer og lignende. Tilsvarende bør navn, logo, varemærke med videre nævnes og anvendes mindst muligt i forbindelse med undervisning og andre aktiviteter som lege, konkurrencer og lignende. - Undervisningsmateriale, legetøj og andre sponsorerede materialer bør ikke være ledsaget af eller indeholde reklamer og andre former for markedsføring. Det samme gælder for undervisning eller andre aktiviteter. - Forældre bør give samtykke til de mindre børns deltagelse i aktiviteter og undervisning, der tilbydes af de erhvervsdrivende. - Undervisningsmateriale, undervisning eller andre aktiviteter bør ikke indeholde direkte eller indirekte opfordringer til børnene/de unge om at købe eller anvende sponsors eller andres produkter eller tjenesteydelser. Det gælder også opfordringer til at påvirke forældrene til det. - Udtalelser i undervisningsmateriale, undervisning eller andre aktiviteter, der kan fortolkes som, at varer og tjenesteydelser fra visse erhvervsdrivende er bedre eller dårligere, bør undgås og skal som minimum kunne dokumenteres. - Lærernes og skolens prestige bør ikke bruges på en sådan måde, at barnet, den unge eller forældrene kan få det indtryk, at barnet/den unge bliver upopulær, mobbet eller på anden måde stillet i en dårligere situation end andre, hvis man ikke køber eller anvender sponsors eller andres produkt eller tjenesteydelse. - Børnene, de unge, lærerne og pædagogerne bør have frihed til at forholde sig kritisk til sponsor og dennes produkter. - Samarbejdet mellem sponsor, lærere, pædagoger og eventuelt forældre bør ikke forpligte disse til at anvende sponsors materiale.