I dag kommer der en vikar

Tampax og Libresse nyder godt af, at mange lærere er utilpasse ved at give seksualundervisning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange steder er seksualundervisning lig med et foredrag om menstruation. Og det foredrag er der frygtelig mange lærere, der gerne vil slippe for. Så er det jo en bekvem løsning at få en anden til at gøre det, og det har Tampax jo opdaget for længe siden', siger Annette Westrup, lærer i København og udgiver af flere bøger om seksualundervisning. Hun er meget betænkelig ved de gratis lektioner, som sygeplejersker ansat af Tampax tilbyder piger i folkeskolens 6. og 8. klasse.

Tampax har ansat tre sygeplejersker, som tager rundt på skoler over hele landet og giver gratis lektioner om sex, menstruation og pubertet. I følge Lillian Persson fra Tampax Undervisning har sygeplejerskerne op til tre aftaler per dag alle skoledage året rundt.

Foredraget er kun for piger, men Tampax har udarbejdet undervisningshæfter til både piger og drenge. I slutningen af lektionen får pigerne en gaveæske med Tampax- tamponer, Always-bind (som også markedsføres af firmaet bag Tampax, Procter & Gamble) og et hæfte om menstruation.

Lillian Persson mener ikke, at undervisningen indeholder reklame for firmaet.

'Vores mål med undervisningen er at få dækket det behov, der er for at få snakket de her ting igennem. Og så er det en fordel, at vi kommer udefra, for pigerne åbner sig mere for os end for lærerne. Vi har jo en masse erfaringer fra tidligere foredrag og fra vores brevkasse i ungdomsbladet 'Mix', så vi kan fortælle dem, at der er masser af piger, der har det ligesom dem', siger hun.

'Jeg vil da ikke lægge skjul på, at jeg ville synes, det var dejligt, hvis de gik ned og købte en pakke Tampax bagefter. Men det kan jeg ikke vide, om de gør. De kan lige så godt gå ned og købe noget andet', siger hun.

Bedre end ingenting

Pernille Skytte er lærer i Hillerød. Hun er glad for Tampax' undervisningsvirksomhed. Hun har benyttet sig af tilbuddet tre gange og har anbefalet det til flere kolleger.

'Jeg har ingen betænkeligheder ved, at sygeplejersken kommer fra Tampax, for undervisningen er ikke gennemsyret af, at det er Tampax, der står bag', siger hun.

Men hun synes ikke, Tampax' undervisning skal stå alene.

'Det kommer an på, hvordan læreren har det med seksualundervisning. Men det er da bedre end ingenting. Jeg synes, kombinationen mellem min, skolesundhedsplejerskens og Tampax' undervisning er god', siger hun og understreger, at hun ingen problemer har med at tale om sex med pigerne.

Men Annette Westrup bryder sig ikke om den tanke, at et firma går ind og overtager undervisningen i skolen.

'Jeg synes ikke, at vi lærere skal overlade seksualundervisningen til en anden faggruppe. Og slet ikke en faggruppe, der er betalt af et firma. Man ville jo heller aldrig benytte sig af et tilbud om at få en dame fra Oma til at komme og fortælle om margarinens lyksaligheder', siger hun.

Hun er også på vagt over for Libresses hæfter om pubertet, menstruation og sex, men hun udleverer dem selv til sine elever. Simpelthen fordi der ikke findes andet.

'Jeg udleverer nogle små hæfter fra Libresse med tegninger af Nikoline Werdelin, for ingen har i så let fattelig form og så morsomt beskrevet puberteten som hun. Vi har ikke andet at give eleverne med hjem om sex, og så længe det er sådan, er jeg nødt til at dele det ud, jeg kan få. Uanset om der står Tampax eller Libresse bagpå. Men jeg ville sandelig helst have, at det ikke var betalt af et firma', siger hun.

Ulla Rode er sygeplejerske hos Libresse. Hun udarbejder firmaets hæfter til både drenge og piger, i modsætning til Tampax, der får deres materiale fremstillet hos Procter & Gamble i England. Ifølge hende får cirka 80 procent af skolerne tilbudt firmaets hæfter - og bind.

'Hovedformålet er at lære kvinder at få et naturligt forhold til deres krop. Men det har formentlig også en reklameværdi for Libresse. Det er bare ikke en, vi kan måle. Det er klart, at fordi firmaet betaler mig for at lave det, kommer det fra Libresse, og dermed er det også en reklame for Libresse', siger hun.ab