Debat

Overvej konstruktion

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medlemmer af Danmarks Lærerforening på Lundgårdskolen forsamlet til fagligt møde den 2. maj 2002 udtaler:

Lærerne er trods et markant nej (95,4 procent) blevet påtvunget en treårig overenskomst. Det meget knebne ja fra hele KTO-området (Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte) viser, at forligskvinden forregnede sig, da hun foretog en hovedløs sammenkædning af overenskomstafstemningen.

Det markante nej fra lærerne skal opfattes som et klart signal dels til de kommunale arbejdsgivere om at indse, at lærergruppen massivt siger nej til det nye lønsystem og den alt for ringe udmøntning heraf, dels til Danmarks Lærerforening om, at debatten indadtil i vores fagforening langtfra er slut. Kravene om markante lønstigninger og stop for øget andel af Ny Løn skal tages bogstaveligt. Ligeledes bør DLF overveje, om konstruktionen inden for KTO tjener lærernes faglige interesser.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Børnehaveklasseledere, lærere og ledere på Lundgårdskolen forventer, at begge parter (Kommunernes Landsforening og Lærernes Centralorganisation) nu drager nogle fremadrettede konklusioner om et lønniveau og et nyt lønsystem, som kan accepteres af os, der skal arbejde under det.

I modsat fald vil problemerne med at rekruttere og fastholde lærerne i folkeskolen blive øget yderligere.

Lars Dohn

Herning