Troldelandskab er samlingspunkt

I Thy arbejdes med fællesprojekt på tværs af institutionsskel

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Penslen drypper mørkt, mens en af pigerne fra 3.a på Nors Skole ved Thisted træder et par skridt tilbage for at beskue det værk, som hun i fællesskab med to andre er ved at male. En bondegård begynder at tage form. Hun løsriver sig fra billedet og søger sin klasselærer.

- Var strå ikke sorte i gamle dage?, spørger hun. Bag hende maler 'ællingerne' fra Nors Børnehus - den lokale børnehave - på sten i en labyrint.

En lille pige på to år med rottehaler råber begejstret, mens hun maler en af stenene røde. Pludselig springer hun op og går hen til pædagogen. Sammen finder de en sten, som den private legestue et par timer før har malet blå.

Der er højt til himlen sådan en dag i Thy, hvor alle børn fra 0-14 år maler på det troldelandskab, som har sprængt skellet mellem institutionerne i Nors. Børnehaven, skolen, skolefritidsordningenen, dagplejen, den private legestue og spejderne i Nors arbejder alle i landskabet. Farverne og børnene blandes i et fantastisk landskabsbillede, som forældre, lærere og pædagoger begejstret beskuer sammen. Folkeeventyret 'Skiftningen' begynder at tage form, mens fortællingen læses med billeder i det troldelandskab, som børnene maler i.

- Hvor er Pia?, spørger en dreng fra 5.b. Han har malet sin skitse færdig til et af billederne i labyrinten. Kunstneren Pia Skogberg står ved det 50 kubikmeter store bjerg, som er skabt til lejligheden. Rent fysisk er skellet mellem børnehaven og skolen ophævet, og det 20 gange 70 meter store troldelandskab strækker sig ind på begge institutioners områder.

Drenge fra 7. klasse diskuterer billeder med en kunstnerisk indsigt, der fremspringer af umiddelbarhed. En umiddelbarhed, der i denne uge sprudler i byen. Gennem hele Nors vandrer historien om troldelandskabet fra mund til mund - fra fortælling til fortælling.

Projektet

'Fra fortælling til fortælling' er et treårigt projekt i Thisted Kommune, der skal give børn mulighed for at arbejde med billeder, musik og drama. I år arbejdes med billeder, til næste år med musik og om to år med drama.

Ideen til projektet kommer fra forsøgsordningen Tusindkunst - igangsat af Kirke-, Kultur-, Undervisnings- og Socialministeriet for at give kunst og kultur en større plads i børns og unges dagligdag.

Thisted Kommune henvendte sig til billedskolen MusArt, og der blev nedsat en arbejdsgruppe med deltagere fra de lokale skoler, pædagogseminariet og en børnehave.

Arbejdsgruppen i Nors, bestående af repræsentanter fra Nors Børnehus og Nors Skole, søgte projektet og fik bevilget kunstnerstøtte.

Torben Grønholm er lærer på Nors Skole

Fra fortælling til fortælling

Under overskriften 'Fra fortælling til fortælling' har Nors Børnehus, Nors Skole, skolefritidsordningen, dagplejen, den private legestue og spejderne i Nors fundet sammen i et samarbejde, der helt konkret udmundede i et 70 meter langt og 20 meter bredt troldelandskab, som sprængte skellet mellem børnehaven og skolen.

Landskabet tog udgangspunkt i fortællingen 'Skiftningen' af Selma Lagerlöf og har elementer fra troldeverdenen, fra skov- og bjerglandskaber samt fra menneskeverdenen. Landskabet er lavet med sten i forskellige størrelser, nyplantede træer, gamle trærødder, stammer, grene med mere - og endelig med billeder malet af børnene i den pågældende uge.

Billederne skulle alle tage udgangspunkt i 'Skiftningen' og blev malet på vandfaste plader, som herefter sattes på stammerne. Børnene fik også mulighed for ud fra egen fantasi at male stenene i landskabet samt rødderne, grenene og stammerne. Kun børnenes fantasi satte således grænser for udfoldelsesmulighederne.