Anmeldelse

Diskrimination gør ondt / At gå i et med tapetet / Rejsen til Landet med lige muligheder

Diskrimination gør ondt / At gå i et med tapetet / Rejsen til Landet med lige muligheder

Bogen er brugbar i samfundsfagsundervisningen, fordi den skaber opmærksomhed omkring den diskrimination, vort samfund byder sine borgere. Den præsenterer en række konkrete løsninger, og den giver incitamenter for at fremkalde en ændring i adfærd og måden at tænke på

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Året 2008 er EU's år for interkulturel dialog, som følger lige i hælene på EU's år for lige muligheder for alle. Målet for 2007-initiativet var at gøre EU's borgere opmærksomme på deres rettigheder til ligebehandling og til et liv uden diskrimination - to af de grundlæggende principper, EU bygger på.

Fakta:

Titel: Diskrimination gør ondt / At gå i et med tapetet / Rejsen til Landet med lige muligheder

Type: Diverse

Forlag: Institut for Menneskerettigheder

Bogen her er en del af Danmarks handlingsplan for EU's år for lige muligheder for alle. Den retter sig mod samfundsfagsundervisningen i 8. og 9. klasse samt ungdomsuddannelserne og beskriver hovedstaden i det fiktive land Landet med lige muligheder, hvor diskrimination er ikke-eksisterende.

Vi præsenteres for hverdagslivet i seks bykvarterer, hvor hvert kvarter er bygget om en bestemt diskriminationsgrund. Det drejer sig om de seks områder, som er omfattet af EU's antidiskriminationsdirektiver: alder, handikap, køn, race og etnicitet, tro og religion og seksuel orientering. Alle EU's borgere har ret til ligebehandling inden for disse områder. Det er mange emner at forholde sig kritisk til, ikke mindst for en udskolingselev, men EU's antidiskriminationslovgivning er også en af de mest omfattende i verden, og der er tale om et vigtigt emne for faget samfundsfag.

Bogen er et tankeeksperiment, hvor man i forestillingen om den ideelle by har interviewet en række repræsentanter for de forskellige områder anno 2007 i forhold til deres bud på et mere inkluderende fællesskab. Det er kendetegnende for bogen, at den tænker i muligheder og positive visioner frem for begrænsninger og problemer. Det giver den en idealistisk og lidt drømmende profil, som i sig selv kan diskuteres i klassen.

Der er bykvartererne igennem tænkt i modsætningsparret "Vi", majoriteten, de normale, og "De andre", minoriteten, de ikke-normale. Bogens budskab er, at majoritetens eksklusion af minoriteten ødelægger sammenhængskraften i samfundet, og at der er brug for en holdningsændring i retning af øget respekt og tillid til minoriteten. Bogen vil også, at vi som borgere skal erkende, at vores samfund ændrer sig. Eksempler på det er EU's aldrende befolkning og dens i stigende grad multietniske sammensætning. Nøgleordene er rettigheder (at tydeliggøre vores ret til ligebehandling og ikke-diskrimination), repræsentation (at øge deltagelsen af minoriteter i samfundsdebatten, for eksempel etniske mindretal, handikappede og inden for det politiske liv endog kvinder), anerkendelse (at værdsætte mangfoldighed) samt respekt (at fremme et mere solidarisk samfund, for eksempel mellem systemet og de unge, og bekæmpe vold). 

Som et led i kampagnen har Institut for Menneskerettigheder også udsendt dvd'en "Diskrimination gør ondt" med to tv-spot, der kan fungere som passende indledning til emnet. Også her er hverdagen i centrum, og til spottene hører en række udmærkede øvelser, som gør diskrimination vedkommende og realistisk for vores elever. Samtidig kan lærer og elev bruge instituttets temasider om diskrimination på www.menneskeret.dk