Debat

Forældre ønsker kvalitet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Niels Thorlund (Folkeskolen nummer 18). Skole og Samfund finder, at lærernes overenskomst er en kompliceret aftale om arbejdstidens tilrettelæggelse. Da den nugældende aftale blev indført med U-, F- og Ø-tid, var der tale om en samlet aftale, hvor lærernes løn fik et pænt ryk opad, samtidig med at arbejdstiden skulle synliggøres.

Det er ikke lykkedes i perioden. Arbejdstiden for lærere er kompliceret, og det kan jeg godt leve med, for I skal jo arbejde mest, når eleverne går i skole, og der er jo kun 200 skoledage på et år. Den sammenkædning mellem U-tid og F-tid, som blev indgået, er ikke mere retfærdig end den tidligere aftale og vel heller ikke mere rigtig end den nu forkastede aftale, hvor alle lærere får 400 timer til forberedelse (betroet tid).

Vi går som forældre efter kvalitet i undervisningen af vores børn, den tror jeg bliver sikret gennem de 400 timer, plus hvad der forhandles hjem i de enkelte kommuner og på de enkelte skoler. Jeg tror, at jeres tillidsrepræsentanter godt kan varetage lærernes og derved elevernes interesser i forhandlingerne med skoleinspektøren. Lederen af skolen har den samme indgangsvinkel, nemlig at ressourcerne skal bruges bedst muligt på den enkelte skole, og dem, der er nærmest, ved også bedst, hvor skoen trykker. Den tillid vil jeg godt vise jeres lokale tillidsrepræsentanter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg håber meget, at der ikke bliver konflikt, men at overenskomstparterne finder et forlig, som lærerne også kan stemme ja til. Men hvis der bliver konflikt, tror jeg ikke, at der er den store opbakning/forståelse i forældrekredsen for dette. Men jeg anerkender konflikt som et middel i en overenskomstforhandling mellem parterne.

Jeg håber, det lykkes at nå et resultat, som fastholder den lokale indflydelse, for det er den vej, udviklingen går på alle andre områder.

Thomas Damkjær Petersen

formand for Skole og Samfund