Debat

Sprog åbner døre

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

2001 er det Europæiske Sprogår, hvor man rundt i Europa laver forskellige aktiviteter for at fremhæve det vigtige i at lære flest mulige fremmedsprog.

Hvorfor gør man så dette?

Blandt nogle af de mange begrundelser for vigtigheden af indlæring af sprog er:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- At sproglige færdigheder kan medvirke til, at folk får mere ud af at rejse.

- At kendskab til sprog kan betyde bedre jobmuligheder.

- At sproglige færdigheder ofte er afgørende for aktiv deltagelse i regionale, nationale og europæiske demokratiske processer.

- At folk får et større kendskab til andre kulturer og dermed større forståelse for forskellighed.

Kort sagt: Sprog åbner døre, hvilket også er mottoet for det Europæiske Sprogår.

På den baggrund er vi nogle fransklærere fra forskellige skoler i Herning/Ikast-området, der er lidt forundrede over, at man netop i vores del af landet ikke fokuserer mere på fremmedsprogsundervisning i skolen. Hernings borgmester Helge Sander vil sætte ind på at opprioritere det tyske sprog i skolerne i Herning, men er dette ikke lidt for ensidigt? Vi bor på en egn med et aktivt erhvervsliv, der traditionelt set har arbejdet med tysktalende markeder. Derfor har tysk været et vigtigt sprog, men skal det være den ene begrundelse for valg af fremmedsprog?

Det mener vi ikke! Vi er repræsentanter for et sprog, der tales af 160 millioner mennesker verden over, og de unges valg af fremmedsprog er ikke længere kun beregnet på jobmuligheder i fremtiden - de tænker bredere! Dog skal det da lige indskydes, at erhvervslivet faktisk skriger på folk, der praktiserer andre sprog end engelsk og tysk.

De unge har også den kulturelle dimension inde i billedet, når de skal vælge et fremmedsprog, hvis de da har et valg! De ser hele Europa som en mulig arbejdsplads, de har andre rejsetraditioner og ser derfor andre behov for praktisering af sprog. Ja, de ved godt, at man ikke kommer langt med tysk og i visse dele af verden ikke engang engelsk, derfor er de meget bevidste om at vælge andre sprog, når de blandt andet kommer på ungdomsuddannelserne.

Hvorfor ikke give dem denne chance allerede i folkeskolen! I folkeskoleloven står der, at tysk skal tilbydes fra 7. klasse, fransk kan tilbydes fra samme klassetrin eller som tredjesprog fra 8. klasse. Dette har Østdanmark allerede praktiseret i adskillige år.

Kære vestjyske skoler og lederne derpå, lad os tage dette som en udfordring og bevise, at det ikke kun hører Østdanmark til at have flere fremmedsprog i folkeskolen og tænke mere globalt og internationalt. Vi kan endda bryste os med, at den franske konsul bor i vort område! Vi taler endnu en gang om de næste generationers fremtid og fremtidsmuligheder i globale og europæiske sammenhænge, men så sandelig også i regionale sammenhænge!

Lisbeth Tarp Hansen

for Franskklubben i Ikast- og Herningegnen