Debat
Skønne spildte kræfter
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skulle der virkelig en undersøgelse på 400 skoler til for at vise, at vores forening har indgået en arbejdstidsaftale, der, som den selv erkender i sektion til Folkeskolen nummer 14, har delt lærergruppen i lærere, der underviser væsentligt mere, og lærere, der har færre undervisningstimer.
Georg Møller Pedersen, der er repræsentant for den sidstnævnte gruppe, lægger da heller ikke, i samme nummer, skjul på, at det er de Ø-tids-tunge - ofte ældre mandlige! - lærere, der drager fordel af arbejdstidsaftalen.
Allerede da den i sin tid blev vedtaget ved anden urafstemning blandt medlemmerne, med nogle ubetydelige ændringer, stod det klart for de fleste, at den individuelle tid til alle lærere på 375 timer ville få de før omtalte konsekvenser, men åbenbart ikke for flertallet i hovedstyrelsen!
Denne grundlæggende urimelighed ændres ikke med det rundsendte særtryk. Det kræver, at der tages helt anderledes fat på sammenhængen mellem undervisningstid og forberedelsestid, så det, der er folkeskolens vigtigste opgave, nemlig undervisning, prioriteres væsentligt højere.
Peter Reinholt
Farum