Debat

Rejs overenskomstkrav

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anni Herfort giver i en formandskommentar i Folkeskolen nummer 14 udtryk for, at hun ikke mener, at den indgåede arbejdstidsaftale, som udtrykt af flere hovedstyrelsesmedlemmer, er elendig, men at der er skævheder, som bør rettes op.

Aftalen er fatal, ikke alene fordi den ikke sikrer forberedelsestiden, men også fordi den bidrager til decentraliseringen og dermed indebærer, at der er store dele af arbejdstiden, som nu skal aftales decentralt - enten på kommune- eller skoleniveau.

Vi har fået en situation, hvor der er stor forskel på arbejdsvilkårene for selv samme arbejde fra kommune til kommune og fra skole til skole. Store dele af arbejdstiden er afhængig af den kommunale indstilling. Det er i bedste fald naivt, når Anni Herfort beklager, at 23 procent af kommunerne har brugt arbejdstidsaftalen til at gennemføre kommunale besparelser. Det var ganske enkelt forudsigeligt, og Anni Herfort må bære det politiske ansvar for at have forhandlet og anbefalet en aftale, hvor det er muligt at gennemføre besparelser. (Vi har altid vidst, at kommunerne kunne fastlægge serviceniveauet, men det er at skyde sig i foden, at man kan bruge arbejdstidsaftalen til det).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Decentraliseringen af aftaleindgåelsen er måske det elendigste ved denne aftale, men den manglende forberedelsestid er også et alvorligt problem. Det er mildest talt et for lavt ambitionsniveau, når Anni Herfort angiver, at det er et mål, at de 30 timer til ekstra forberedelsestid for lærere med mange undervisningstimer skal udmøntes - det viste sig i undersøgelserne, at kun 27 af disse timer i gennemsnit var udmøntet i år. Helt ærligt, er det et udtryk for ambitionsniveauet, at den centrale tilbagefaldsbestemmelse udmøntes?

Der skal helt andre boller på suppen. Vi ved godt, hvad der er galt, og kan allerede nu rejse overenskomstkravene:

Der skal være flere centrale bestemmelser. For eksempel er det helt åndssvagt, at vi skal tovtrække i hver enkelt kommune om, hvor meget pausetid lærerne skal have. Pauseaftalen skal være central.

Vi skal have ordentlig tid til at forberede os - for eksempel 500 forberedelsestimer per lærer.

Vi skal have forhøjet puljen til timer til ekstra forberedelsestid for lærere med mange undervisningstimer.

Vi skal have skilt udviklingstiden ud fra 155-timers-puljen, så denne pulje udelukkende er til teamsamarbejde og fælles forberedelse.

Carsten Larsen

næstformand i Lærerkredsen for Vordingborg, Langebæk og Møn