Debat

Chefredaktørens spanskrør

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke hverdagskost, at formanden for en fagforening har en kommentar til chefredaktørens leder i foreningens fagblad. I DLF værdsætter vi imidlertid den redaktionelle frihed på Folkeskolen, og derfor er lederen i bladet ikke en foreningspolitisk kommentar.

Når Thorkild Thejsen i nummer 14 »roser« Niels Christian Sauers polemiske talent, er det måske, fordi han kan genkende talentet fra sig selv. Jeg holder meget af såvel Sauers som Thejsens skarpe pen, fordi der bag den tilsyneladende polemiske facade stort set altid gemmer sig en stor baggrundsviden. Polemikken mellem de to handler om Skub-projektet i Gentofte Kommune. Jeg er helt klar over, at Sauer var den første af de to til at inddrage karaktergennemsnit i sin argumentation, men baggrunden var jo, at andre debattører havde brugt karaktererne i deres argumentation. Det kommenterer lederen overhovedet ikke, og det kan derfor undre mig, at Thorkild Thejsen bruger en stor del af en leder på talgymna­stik i forhold til Sauers udtalelser.

Jeg vil ikke på nogen måde stille mig til dommer over Skub, for det har jeg ingen forudsætninger for. I relation til Thejsens leder kan jeg afsløre, at jeg har det helt fint med at kombinere ord som pædagogik, udvikling, fleksibilitet og projektarbejde. Jeg har imidlertid også andre værdifulde plusord som eksempelvis »lærernes ansvar for metode og materialevalg«, »elevernes dannelse i det forpligtende fællesskab« og »hensyn til alle elever«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Naturligvis kan Gentoftes skoler ikke få arbejdsfred, når de fra starten af er gjort til et højprofileret projekt, og naturligvis er det legalt at sætte spørgsmålstegn ved det. Der kommer ikke nogen kvalificeret debat ud af at slå hinanden i hovedet med spanskrørene, så lad os i stedet få en journalistisk kritisk analyse af Skubs muligheder og begrænsninger.

Svar

Folkeskolen vil forsøge at give nogle mere retvisende billeder af konsekvenserne af andre pædagogiske tilgange og mere fleksible skolestrukturer. Det har vi forberedt gennem længere tid, og vi har nu konkrete besøgsaftaler med flere skoler.

Thorkild Thejsen, chefredaktør, Folkeskolen