Debat

126.000 grøftegravere

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan standen være det bekendt? Man må spørge sig selv, om indholdet i overenskomstdebatten lever op til det ry, vi som lærere gerne vil have i befolkningen i almindelighed og blandt forældrene i særdeleshed. Jeg kan ikke bebrejde tænkende forældre, at de oven på debatten overvejer fornuften i at overlade det til os at undervise deres børn i matematik.

Hovedstyrelsesmedlem Vivi Hansen opererer med et begreb, som hun kalder 'simpel udregning'. Det fremgår ikke tydeligt, om hun også mener, at hendes sammenligning af aldersreduktionen er en simpel udregning, men hun behandler den i hvert fald, som om den var det. Eksemplet med den 60-årige lærers 28 lektioner per uge i gennemsnit er blevet bragt ned på 22 lektioner, hvilket dog ikke flytter eksemplet fra kategorien: 'Når én mand kan grave en grøft på en uge, kan 126.000 mand grave den samme grøft på et sekund!'. Kære Vivi, har du overvejet, at en fremskrivning af vor nuværende aftale til 2000/2001 kun giver den stakkels ældre lærer 22 lektioner per uge i gennemsnit, hvis han friholdes fra møderne i pædagogisk råd og andre læreropgaver samt formenes adgang til enhver form for skole-hjemkontakt, og at bemeldte lærer insisterer på at få den ene af de to feriefridage udbetalt?

I det område, jeg kommer fra, kender jeg ikke lærere på 60 år, der har 22 lektioner i gennemsnit per uge i skoleåret, og jeg synes ikke, at det tjener hverken standen eller debatten, at man skal udnævne samtlige skoleledere og ansvarlige embedsmænd og politikere til 'skabståber' med udspringsdato på den første dag for planlægningen af skoleåret 2000/2001 for at få sine 'simple udregninger' til at hænge sammen i forhold til medlemmerne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg kan ikke udarbejde en costbenefitanalyse for et 'nej', der hænger sammen. Det skyldes efter min opfattelse, at Anni Herfort objektivt set 'slet ik' har gjort det så ring' endda'. Jeg har derfor ud fra en helhedsvurdering af det foreliggende forlig besluttet at stemme ja og opfordrer andre til at gøre det samme.

Bo Nielsen

næstformand

Vejle Lærerkreds