Løvvangskolen har 50 procent tosprogede, så matematiklærer Christina Kjær samarbejder med koordinator for dansk som andetsprog Eva Lautrup om undervisningen.

Vi har set vores elever på nye måder

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerne på Løvvangskolen har været glade for samarbejdet med læreruddannelsen.

»Vi har haft tid til at se på vores egne elever fra sidelinjen. Det har vi jo aldrig normalt. Nogle af dem har også reageret helt anderledes over for de studerende. De har været gode til at fiske nogle af de mere stille frem«, siger matematiklærer Christina Kjær.

Det har også været sjovt at se, hvordan de studerende er gået til opgaven.

»De var klædt ud den første dag. En i supermandsdragt med trekanter på, og andre var en tryllegruppe, der uddelte medaljer. Børnene elskede det. Jeg kan godt lide, at de sørger for at være så tæt på børnenes egen verden«.

Koordinator for dansk som andetsprog Eva Lautrup har også bidt mærke i, at de studerende sidder på gulvet og arbejder med eleverne.

Dansk som andetsprog-lærerne på Løvvangskolen har samarbejdet med faglæreren gennem en del år. I dansk har det været naturligt længe, mens samarbejdet mellem dansk som andetsprog-lærerne og matematik- eller natufagslærerne er af nyere dato. Men med 50 procent tosprogede er det en nødvendighed. Eva Lautrup og Christina Kjær har som en del af forløbet holdt oplæg for de studerende på læreruddannelsen. Hun har samarbejdet med uddannelsen gennem flere år.

»Det holder den faglige gryde i kog. Jeg får en masse inspiration og nye teorier, som jeg kan tage med tilbage til vores arbejde«, fortæller hun.

pai@dlf.org