Debat

Test med faldende sværhedsgrad

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vejledning. Svar på spørgsmålene efter bedste evne. Er det nemt, fortsætter du i overhalingssporet (a). Er det svært, så tag inderbanen ligesom de andre langsomtkørende (b). Er det helt umuligt, så kør ind på rastepladsen og ring til Falck (c).

1a) Hvorfor indføres centrale test?. for at tilgodese regeringsgrundlaget?___ (gå til 2a). for at udfylde tiden frem mod universitetet ___? (gå til 3a)

1b) Hvad betyder ordet test?. en prøve i det, jeg allerede kan ___ (gå til 2b). et system, der udvikler kreativitet ___ (gå til 3b)

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

1c) Hvordan skal jeg vide, hvad jeg skal?. kig på de andre, der er kørt sur i det ___ (gå til 2c). gambl og sæt dine krydser som i lotto ___ ( gå til 3c)

2a) Hvordan bliver jeg bedre af at blive testet?. du kommer til at passe til det, der ønskes af dig ___ (gå til 3a). du spilder ikke barndommen med pjat ___ (gå til 4a)

2b) Hvorfor må man ikke hjælpe hinanden i en test? . måske havner du som fyrmester på en øde ø ___ (gå til 3b) . ellers ved lærerne ikke, hvad de skal tale med forældrene om (gå til 4b)

2c) Hvorfor kommer der ingen og hjælper? . fordi du har glemt at melde dig ind i Falck ___ (gå til 3c). fordi du allerede ér skrottet ___ (gå til 4c)

3a) .., 3b) .., 3c) .., 4a) .., 4b) ..., 4c) .... og så videre.

Det er håbløst at få noget meningsfuldt ud af det her projekt. Det er bedre, lærerne fortsat selv vælger de test, der passer til undervisningen. Det er ikke sikkert, det tilgodeser regeringsgrundlaget, men det er også en besynderlig idé, at et regeringsgrundlag skal være facitliste for forandringer i samfundet. Hvor bliver den folkelige debat af? Hvad med forældrene til børnene? Hvordan skal samfundsborgere kunne finde hoved og hale i det hele, når der gennem lang tid har fundet et groft misbrug sted af Pisa-resultater?

Der rejser sig flere spørgsmål end svar.

Det er godt at vide, at mange tusind folkeskolelærere i det ganske land vil gå langt for folkeskolen. Tak for turen så langt.

»Hvordan skal samfundsborgere kunne finde hoved og hale i det hele, når der gennem lang tid har fundet et groft misbrug sted af Pisa-resultater?«