Anmeldelse

Dannelse mellem subjektet og det almene

- en antologi

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Med 'dannelse' må man nødvendigvis mene, at noget gøres gældende mellem individer; at det enkelte menneske har mulighed for at overskride sig selv med henblik på fællesskab. I de klassiske human- og socialvidenskaber har man betonet denne mulighed i kraft af begreber om subjektet og det almene. Men er det muligt at tænke således i dag?"

Således indleder den ene af redaktørerne en klar og oplysende indledning om bogens ærinde og om arbejdsdelingen mellem antologiens ni artikler, der er skrevet af forskellige forfattere med forskellige positioner og indgangsvinkler vedrørende dannelsesproblematikken.

Dannelsesbegrebet optræder historisk med forskellige konnotationer, men det er ikke blot en historisk konstruktion, men også - under ændrede betingelser - levende inden for det pædagogiske felt og inden for filosofien og sociologien. Også inden for erhvervslivet er der interesse for dannelsesproblematikken, dog ofte med andre betegnelser som for eksempel kompetenceproblematikken. Dannelsesdiskussionen er dermed både kompleks og dynamisk, og der er al mulig grund til at få den analyseret og diskuteret med henblik på at kunne håndtere den, og dermed behov for en bog som denne.

I bogens første del, filosofiske konstruktioner, er der artikler samlet under overskrifterne de-konstruktion og re-konstruktion. I anden del artikler under overskrifterne masse og originalitet og medie eller stof (indhold eller form).

Samlet set ser det ud til, at artiklerne kommer rundt om de vigtigste problemstillinger, som rejser sig i forbindelse med dannelsesdiskussionen.

Bogen er skrevet af forfattere, som har tilknytning til forskningsenheden for Etik og politisk dannelse på Instituttet for pædagogisk filosofi ved Danmarks Pædagogiske Universitet, som blandt andet har været samlet til et seminar, hvor forfatterne har talt sammen.

Læsemæssigt er bogen varieret i tilgængelighed. De fleste artikler forudsætter et vist kendskab til filosofi. Bogen bliver derfor nok mest interessant for pædagogisk-filosofiske lystlæsere og for studerende ved videregående uddannelser, som må lægge et større arbejde i tilegnelse.