Debat

Fokusér på udvikling

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen gav i sin leder i nummer 11 udtryk for stor bekymring i forhold til diskussionen om, hvad gode evalueringer, prøver og sam­menligninger kan bruges til. Men tillad mig at komme med et forslag. Hvad med at fokusere på det, den enkelte evaluering eller undersøgelse kan bruges til? Stop snakken om, at det er for dårligt, at man ikke kan bruge en undersøgelse til dette eller hint, og lad os i stedet høre om det, den kan bruges til.

Sidste år i oktober udgav Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) en evaluering af engelsk i grund­skolen. Evalueringen gav anbefalinger til, hvordan skolen kan arbejde med at udvikle engelskundervisningen. Parallelt hermed deltog Eva i en international undersøgelse af skoleelevers engelskkundskaber, og den danske del af denne undersøgelse offentliggjorde vi samtidig med evalueringsrapporten.

Det gjorde vi, fordi det primære formål var at sammenstille dens resultater med resultaterne af eva­lueringen. Eva udgav derfor et hæfte, som sammenstiller en række af de danske resultater af den internationale undersøgelse med nogle af hovedtrækkene fra engelskundervisningen, som de fremgår af evalueringen. Hensigten er at lægge op til, at lærere og ledere spejler skolens praksis i sammenstillingen og får et grundlag for en pædagogisk og didaktisk diskussion om udviklingen af engelskundervisningen på både klasse- og individniveau.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det har været et vilkår for deltagelse i den internationale undersøgelse, at den på grund af de anvendte metoder ikke kan bruges til at sammenligne elevernes engelskkundskaber på tværs af landene. Det fremgår derfor også af rapporten. Til gengæld kan vi glæde os over, at undersøgelsen sammen med evalueringen godt kan bruges til at fremme en faglig drøftelse af, hvordan vi udvikler engelskundervisningen og -læringen her i Danmark.