Folkeskolens leder:

Sammenbrudsmodel

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forsøgs- og udviklingsarbejde er et plus-begreb. Og så har man at være for. Ellers er man betonagtig,reaktionær og bagud. Sådan er det i hvert fald i Rødovre Kommune, hvor borgmesteren sammen med sine embedsmænd har lagt en plan, der skal sikre børnene en flyvende skolestart. Og hvem tør vel være imod det, kunne man spørge?

Men faktisk er det temmelig svært at se, hvad det egentlig er, der skal ske. Og såmænd også hvordan og hvorfor.

Kommunen har ganske vist nedsat arbejdsgrupper og holdt mange møder. Og der er udsendt en fin, grøn pjece med masser af plusord. Men både lærere, børnehaveklasseledere og pædagoger fra skolefritidsordningen må have svært ved at finde ud af, hvilke roller der er tiltænkt dem i fremtiden.

På et tidspunkt forlød det, at børnehaveklasselederne skulle vippes ud. Det blev ganske vist dementeret. Men når man læser den ansøgning, som kommunen nu har sendt til Undervisningsministeriet, kunne det se ud, som om rygterne er mindst lige så pålidelige som dementiet. Så måske er de fine formuleringer om en bedre indskoling blot sukker, der skal få en tidligere skolestart til at glide ned?

I kommunens dispensationsansøgning til Undervisningsministeriet står der, at 'lærere i nogle børnehaveklasser kan forventes at erstatte børnehaveklasseledere i samtlige lektioner . . .'. Er det ikke en tidligere skolestart?

På nogle skoler skal 'børnehaveklasseledere/pædagoger fortsat varetage undervisningen', står der i ansøgningen. Fortæller kommunen her, at børnehaveklasseledere er pædagoguddannede, fordi man ikke tror, de ved det i Undervisningsministeriet? Eller betyder det, at andre pædagoger skal smugles ind og overtage stillinger uden ansvar for arbejdet?

Lærere og pædagoger skal etablere 'et ligeværdigt samarbejde', fortæller kommunen i et brev om ordningen. Men pædagogerne skal ikke have ansvaret for den undervisning, de skal gennemføre. De skal kun have medansvar, forklares det. 'Ansvaret for undervisningen ligger hos lærerne'.

Det er en udfordring til intelligensen at afklare, hvordan man kan have medansvar uden at have ansvar. Kommunen skylder både forældre, børnehaveklasseledere, lærere, pædagoger og skoleledere at forklare, hvordan man kan samarbejde ligeværdigt, hvis den ene part ikke har ansvaret for sine handlinger.

Rødovre har bragt sig helt i front, når det drejer sig om dårlig personalepolitik. Det vil være en underdrivelse at sige, at børnehaveklasseledere og lærere i Rødovre er vrede, for de er rasende. Og med alt for gode grunde. Kommunens arbejdsform er en opvisning i, hvordan man skaber utryghed og ødelægger arbejdsglæden.

Hvordan kan man tro, at der kan komme noget fornuftigt ud af et forsøg, som skal gennemføres som et ovenfra og nedefter-diktat?

Hvis ønsket om at gøre indskolingen bedre er reelt, hvis kommunen for alvor vil skabe et ægte samarbejde mellem børnehaveklasseledere, lærere og pædagoger fra fritidsordningen, og hvis man er alvorligt interesseret i et udviklingsarbejde, der udnytter børnehaveklasseledernes indskolingserfaringer og kvaliteterne i både lærer- og pædagoguddannelsen, så skal Rødovre droppe sin indskolingsmodel. Det er ikke en samarbejdsmodel, det er en sammenbrudsmodel.

-th

Hvis Rødovre Kommunes ønske om at gøre indskolingen bedre er reelt, skal den droppe den model, der planlægges