Debat

Nu har vi miseren

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Artiklerne i Folkeskolen nummer otte om folkeskolens kvalitet vil forhåbentlig provokere skolens lærere til at gå ind i en kritisk debat med kommunernes, amternes og statens uddannelsespolitikere. En sådan debat er efter min mening bydende nødvendig. For en udenforstående ser det nemlig ud, som om den danske folkeskole er ved at decentralisere sig selv ihjel.

Politikerne og andre med mere dulgte interesser i uddannelsessystemets styring og funktion er blevet advaret. Det blev de allerede dengang, da den tidligere undervisningsminister Bertel Haarder påbegyndte sit ulykkelige felttog mod skolen. Ingen ansvarlig lyttede. Nu har vi miseren.

Jeg vil påstå, at Danmark har fået lige præcis den folkeskole, som landet fortjener. Decentraliseringen og flere af de aftaler, der i 1980'erne blev indgået om folkeskolens virksomhed, har bragt landet ud i den situation, at man i dag har en folkeskole uden nogen identitet. Man har i stedet små 2.000 grundskoler med hver sit præg.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er Bertel Haarder og hans proselytter formentlig glade for og stolte over. 'Mål og rammer' sagde de kloge dengang. Dem fik man så, og målene skulle herefter nås og rammerne udfyldes af . . . ja, af hvem?

'Den enkelte skole' sagde de kloge så. Og så blev der rundt omkring i dronningeriget konstrueret sindrige nye kommunale og institutionelle funktions- og styringsmodeller. Der var rigtig 'Management' på tapetet. Med styrelser og chefer og souschefer og alt det der.

Man glemte bare at forsyne alle disse styrelsesfolk med de nødvendige redskaber til at udføre arbejdet.

Det er der så kommet et identitetsforvirret monstrum ud af, et monstrum, der ikke kan styre sine funktioner, fordi der ikke er nogen hjerne til at styre dem.

Nu erkender Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet så, at decentraliseringen har skadet skolens kvalitet, og man bryder ud i en lang litani, hvor ordet, der gentages, er kvalitet. 42 gange nævnes ordet enten alene eller i en ordsammensætning. En fuldstændig meningsløs tirade hvor ypperstepræsterne fra KL og ministeriet ikke kommer med et eneste konstruktivt forslag. Og så er løsningen jo da egentlig så enkel: Hvis det er decentraliseringen, der har skadet kvaliteten, så opgiv decentraliseringen. Sådan!

Mit bud er følgende: Overlad det til lærerne at finde veje til at nå målene og ufylde rammerne. Det kan de danske lærere nemlig. Den danske lærerstand er kvalificeret og dygtig. Lad så de pædagogiske institutioner, der allerede eksisterer i Danmark, seminarierne, DLH, DPI, være de konstruktører, der skal give lærerne de rigtige instrumenter. Det kan disse institutioner nemlig. Så skal der nok komme nogle gode produkter ud af den pædagogiske fabrik.

Og så vil jeg foreslå, at man beder de falske profeter, ideologerne, der ikke har forstand på pædagogik, om at holde mund. Det er en folkeskole, Danmark har brug for, ikke omkring 2.000 individuelle grundskoler. Hvis det er det sidste, man ønsker, så find et andet navn for virksomhederne, så har Danmark nemlig ikke nogen folkeskole længere.

Knud-E. Hauberg-Tychsen

Istanbul, Tyrkiet

Powered by Labrador CMS