Debat

Kvalitet endnu en gang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforening har netop afholdt konference om kvalitet i folkeskolen, og i medierne har vi dødelige kunnet erfare, at endnu en gang har lærerne fået sat stolen for døren, at vil de ikke deltage efter gulerods-metoden, ja, så får de bare pisken . . . Det er utroligt, hvad vi skal være vidende til, og her henviser jeg til oplæg fra en såkaldt ekspert på området, Claus Kastberg Nielsen, økonom og sikkert en lærd mand, 'som har sprunget folkeskolen over, da han vel ikke har villet spilde alle disse år med ingenting . . .', som taler om, at man skal have beviser for kvaliteten, og man skal have beviser for, at investeringen giver bonus. Kommer lærerne ikke selv ud af busken, så kommer lærerne under en kvalitetskontrol alligevel. Han efterlyser et redskab til denne kontrol uden at kende den skoleverden, han taler om. Jeg håber bestemt ikke at se Claus Kastberg Nielsen ude i den pædagogiske mark med disse 'kassetænknings-synspunkter i bagagen', og jeg håber, at DLF vil fastholde vores nuværende ordning, hvor kvaliteten ordnes ude på den enkelte skole med en dybt engageret og selvkritisk lærerstab, som bestemt vurderer kvalitet i undervisningen, og en ansvarlig ledelse tilser, om målene nås. Vi vil ikke have 'gæstende kvalitetsmålere', tak! Kvaliteten er i top, og vi har redskabet til at udvikle skolen i den ønskede retning. Økonomer skal bruge deres dyrebare tid til relevant arbejde.

Bjarne Danielsen

skoleinspektør,

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Brande