For 25 år siden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Behov for flere ressourcer til dansk

En arbejdsgruppe under uddannelsesrådet for grundskolen har konkrete forslag til øjeblikkelige forbedringer af fagets situation.

Arbejdsgruppen foreslår ud fra en realistisk vurdering af de politiske og økonomiske muligheder ikke en generel udvidelse af faget dansk i folkeskolen, men at sætte ind med begrænsede ressourcer på særlige alders- og indlæringstrin gennem tilbud om udvidet undervisning i deldiscipliner: »Vi ved, at storlæsere 'grundlægges' i tiden fra sidst i 2. til først i 4. klasse«, hedder det. »Vil man sikre, at eleven generelt lærer at læse bedre, sikrere og hurtigere, er det først og fremmest i 3. klasse, der skal investeres. På samme måde er det på 4. og 5. klassetrin, der bør gives særlig træning i retstavning, og det er i 1. klasse, der bør sættes særligt ind på det område, der hedder lytte-forstå«.

Arbejdsgruppen siger om seminariets undervisning i dansk, at den i dag slet ikke i tilnærmelsesvis rimeligt omfang kvalificerer til at forestå danskundervisningen for folkeskolens elever i hele forløbet.

Folkeskolen nummer 12, marts 1981