Folkeskolens leder:

Dumpet

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så har vi fået endnu en international sammenligning, som ikke kan bruges til noget!

Danmarks Evalueringsinstitut har netop offentliggjort en rapport, hvor man sammenligner elevers engelsk-kundskaber, men testen er ikke gennemført på samme måde i de otte deltagende lande. I Danmark fik eleverne halvanden time til opgaverne, i Norge, Sverige og Spanien fik de to timer. I Danmark blev elever i 9. klasse testet få måneder inde i skoleåret, mens det i andre lande skete meget senere. I Danmark, Frankrig og Finland har de udpegede skoler været tvunget til at gennemføre testene, mens for eksempel hele 70 procent af de valgte skoler i Holland sagde nej til at deltage. Og så videre, og så videre. Kort sagt: Tallene er på ingen måde repræsentative. Den internationale sammenligning dumper på helt basale fejl.

Men det har ikke fået de enkelte landes myndigheder og analyseinstitutter til at skrotte skidtet. I Danmark erkendte chefkonsulent Jesper Bramsbye fra Danmarks Evalueringsinstitut dog straks over for folkeskolen.dk, at tallene ikke kan bruges til at sammenligne elevernes engelsk-kundskaber. Men i Sverige har Skolverket alligevel udsendt en pressemeddelelse, hvor man fortæller, hvor dygtige de svenske 15-årige er sammenlignet med de andre landes elever!

For ikke så længe siden var det OECDs internationale sammenligninger af fravær, der ikke bestod kvalitetsprøven, nu er det en engelsk-undersøgelse, der falder igennem. Den slags gentagelser gør det sværere og sværere at tage test og sammenligninger alvorligt. Det er ærgerligt. For det ødelægger diskussionen om, hvad gode evalueringer, prøver og sammenligninger kan og bør bruges til.

-th

Læs side 13