Debat

Skolen og de andre

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærerstuderende Jesper Volder skriver i Folkeskolen nummer 10, at Kommunernes Landsforenings, KL, forslag om, at andre end seminarieuddannede lærere kan undervise i folkeskolen, er en nedgørelse af seminariernes læreruddannelse og af folkeskolens lærere.

Jeg vil benytte denne lejlighed til at slå fast med syvtommersøm, at vi er meget glade for de seminarieuddannede lærere i folkeskolen. De løser en kæmpe opgave hver eneste dag. Problemet - eller udfordringen, som jeg har valgt at kalde det - er, at der ikke er nok af dem. Og for at hindre et kvalitetsfald i skolens undervisning i en lærermangelsituation er det nødvendigt at tænke i nye baner.

Men lad os nu lige stoppe op og se på katastrofens omfang. Efter KL's beregninger vil vi de kommende år mangle cirka 1.500 lærere om året. Om nogle år vil dette tal være steget til godt 3.000, hvorefter det vil falde igen. Med cirka 1.700 skoler er det ikke mange 'andre' lærere per skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nu ved jeg godt, at der er regionale forskelle i landet. Det er sværere at få lærere til skoler langt fra de større byer. Hvor mange af dine kammerater søger stilling på Lolland-Falster, Nordjylland eller i Vestjylland? Hvad med dig selv?

Du mener, KL er skadelig for skolen. Mener du dermed indirekte, at mødet med andre end seminarieuddannede i skolens undervisning er skadelig for folkeskolen? Som repræsentant for den nye tids lærere i et vidensamfund må du da arbejde aktivt for at åbne skolen mod samfundet på alle måder i stedet for at være med til at sætte hegn om den.

De seminarieuddannede lærere skal naturligvis være den absolutte rygrad i skolens lærerkorps, men når der ikke er nok af dem, så byder vi gerne mennesker med andre uddannelser velkommen i skolen. Kan du give mig et andet alternativ?

Kommunen og den enkelte skoleleder skal sammen med de pågældende undervisere sammensætte en relevant efteruddannelse, så de kan undervise side om side med jer fra seminarierne. Jeg har fuld tiltro til, at I vil tage godt imod dem og øse af jeres viden og erfaring. Til gengæld har jeg også tiltro til, at I vil lytte til deres erfaringer fra et arbejdsliv uden for skolen. Tror du, skolens undervisning tager skade af et sådant samspil? Det gør jeg ikke.

Niels Bertelsen

direktør i Kommunernes Landsforening