Dengang

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ved Margit Schaleck

For 50 år siden

Danmarks nye undervisningsminister

'En skønne dag ser man ham på en af de høje pladser, hvorfra formanende, forklarende, undskyldende, tilrettelæggende og foreslående tale flyder'.

Spådommen er fra 1938 og skyldes en folketingsmand, der karakteriserer Julius Bomholt som en af de interessanteste blandt det yngre kuld af socialdemokratiske folkerepræsentanter.

Med glæde konstaterer man, at den nye undervisningsminister gennem sit levnedsløb er kommet i berøring med mange af de kulturinstitutioner, hvis øverste chef han nu er. Han har været elev i folkeskolen og den private real- og gymnasieskole, teologisk studerende ved universitetet, lærer i børneskolen og på højskoler af forskellig karakter, og som medlem af radiorådet, i 10 år formand, har han været formidler af kulturværdier af enhver slags og har ikke mindst i den sidste stilling vundet ry for alsidighed og vidtspændende forståelse, helt fri for de ensretningstendenser, som man på grund af hans første bøger tillagde ham.

Folkeskolen nummer 9

marts 1950

For 25 år siden

Ingen penge til reformen

Undervisningsminister Ritt Bjerregaard har stillet skolelovsforslagets økonomiske horoskop. Hun har sagt, at hun ikke har flere penge end Tove Nielsens 35 millioner, og da det ikke er mere, end hvad der kan bygges én skole for, tør vi, uden at man kan beskylde os for at omgås millioner som klatskillinger, fastslå, at der ingen penge er til reformen. Den skal gennemføres ved, at lærerne kommer op på mærkerne. Det får Ritt Bjerregaard også sagt - pænt indpakket - når hun appellerer til lærernes forståelse for de tomme lommer, føler sig overbevist om, at lærerne vil acceptere loven som en ajourføring af en udvikling, der er i gang, og finder det lykkeligt, 'hvis Danmarks lærere fortsat selv udvikler folkeskolen, så politikerne kun behøver at følge udviklingen op'.

Folkeskolen nummer 10

marts 1975