Anmeldelse

1864

1864

To ting springer i øjnene: Den udmærkede pædagogiske og faglige formidling af et kompliceret afsnit i Danmarkshistorien og den gavmildhed, som kommer brugeren i møde i form af et på alle måder tilfredsstillende og berigende opgavemateriale på forlagets hjemmeside

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forlaget Meloni har begået en række temabøger under navnet "Historisk Bibliotek" om 1800-tallets store internationale begivenheder, som Danmark var involveret i politisk og militært. Alle temabøgerne er skrevet til historieinteresserede børn og unge fra 12 år.

Fakta:

Titel: 1864

Forfatter: Thomas Meloni Rønn

Pris: 125 kroner

Sider: 34 sider

Serie: Historisk Bibliotek

Type: Bog

Forlag: Meloni

"1864" er et værk, der kan samle klassen i hele dens faglige bredde: Alle kan være med, da opgavematerialet er af både faktakontrollerende og fortolkende art. Selve bogen forholder sig meget faktuelt til sit emne, og derfor får værket primært sin undervisningsmæssige relevans, hvis der ved siden af teksten gøres brug af lærervejledningen, som findes på forlagets hjemmeside.

Forlaget Melonis temabog "1864" om et af de mørke kapitler i Danmarkshistorien kan bruges i forbindelse med faglig læsning og fordybelse i historieundervisningen i udskolingen, individuelt eller klassevist, eksempelvis i forbindelse med selvvalgte historieforløb, hvor faktastof skal læses, analyseres og fortolkes i en bredere kontekst.

I disse år er begivenhederne i 1864 kommet i fokus ved flere forlagsudgivelser. Det er en god ting, at denne opmærksomhed også tages med ud i klasseværelset og bliver en del af elevernes historiske bevidsthed. Hvorfor? Fordi Danmark undergik en voldsom udvikling på meget kort tid, som gav genlyd på alle planer: økonomisk, politisk, mentalt og litterært. Fordi Danmarks udvikling som stat er tæt knyttet til landets udenrigspolitik. At arbejde med og at forstå 1864 bliver for de fleste elever interessant, hvis der trækkes linjer op til den aktuelle indenrigs- og udenrigspolitiske situation: vores alliancepartnere, vores politiske linje, vores selvforståelse som nationalt folk, ja, hele vores selvforståelse som et lille og dog stærkt land i Europa. Hvordan så situationen ud for 150 år siden? Hvad vågnede man op til som dansker dengang? Hvilke kampe havde man, hvilke forhåbninger? Kan vi mon genkende nogle af disse bekymringer i dag, måske under andre facetter, med et andet fjendebillede end preusserne?

Bogen giver et klart billede af baggrunden for krigen og dens forløb. At sætte målgruppen til 6. klasse er måske nok at satse lige bredt nok; til det er emnet lidt for kompliceret, og eleverne vil ikke kunne gøre fuld brug af materialet. I udskolingen har der til gengæld længe manglet et materiale om fænomenet 1864 til vores ældste elever med hang til historiske dramaer.