Folkeskolens leder:

»En særlig Marienborg-uge«

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Redskaber, der kan gøre skolen bedre, skal anvendes med kløgt, mener statsministeren.

»De skal bruges på den rigtige måde, og det skal vi gøre i dialog med jer«, sagde han på lærerforeningens kongres i november.

»Vi tror på dialog med jer - på dialog som idé og på kompromis som politisk værktøj«, sluttede statsministeren.

Med sådan en holdning kan der vist kun komme noget konstruktivt ud af at arbejde sammen om et 360-graders-eftersyn af folkeskolen. Problemet er blot, at statsministeren ikke er Lars Løkke Rasmussen. Citaterne er fra Norge, hvor statsminister Jens Stoltenberg talte på Utdanningsforbundets kongres og inviterede lærerne til dialog om fremtidens skole.

I Danmark inviterede statsministeren ganske vist i sin nytårstale til, hvad han kaldte »en særlig Marienborg-uge«, for at indlede »et 360-graders-eftersyn af den danske folkeskole«. Men Lars Løkkes invitation handler ikke om dialog om, hvordan skolen kan gøres bedre. Det hele skyldes, at Danmark i år 2020 skal være blandt verdens ti rigeste lande. »Derfor«, sagde han, »skal vi i særlig grad sætte ind dér, hvor lærdommens frø blive sået: I folkeskolen«. Og »når den nu er en af verdens dyreste, skal vi også turde stille større krav«.

Jamen, det lyder da lovende med en særlig uge, hvor alle skoleinteressenter sætter sig sammen på Marienborg for at diskutere om problemer og potentialer, tænker den positivt indstillede læser sikkert. Syv døgn, hvor DLF's formand Anders Bondo Christensen, Skoleledernes formand Anders Balle, elev- og forældrerepræsentanter og uddannelsesforskere åbent og fordomsfrit går i dialog med statsministeren, vicestatsministeren og undervisningsministeren, dét er da ægte dialog. Det må der komme noget rigtig godt ud af!

Men, men, men, det er desværre kun en drøm. Den danske drøm. For Lars Løkkes »særlige Marienborg-uge« er særlig ved kun at gå fra den 27. til den 29. januar, og der bliver ikke tid til megen dialog mellem parterne. Danmarks Lærerforening er for eksempel kun inviteret to timer den sidste dag, hvor Anders Bondo så - sammen med andre organisationsrepræsentanter - får nogle minutter til at kommentere det, som de tre ministre spiller ud med. Det ligner mere audiens end dialog, men forhåbentlig vil virkeligheden modbevise denne tolkning, for godt ser det ikke ud.

Hvad der sker efter Marienborg-audienserne og frem til Vækstforums møde i juni, er også uklart. Centrale kilder fortæller, at en række skoler vil få besøg, men af hvem og hvor længe, og hvordan der bliver rapporteret, er hemmeligt. I Undervisningsministeriet ved man det ikke - eller også vil man ikke fortælle det. »Beslutningerne ligger i Statsministeriet, og der ligger de godt«, lyder Bertel Haarders kommentar. Og i Statsministeriet vil man heller ikke ud med noget. Et ministerielt inspirationsbesøg i Norge vil ikke kunne skade.

Thorkild Thejsen, ansv. chefredaktør, tt@dlf.org