Debat

Brug resurser rigtigt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad os dog her i 2006 få lov til at bruge vores faglige indsigt og professionalisme på at lære børnene noget, samtidig med at de udvikler sig som hele mennesker, i stedet for at bruge alle vores resurser på at gå rundt og måle og veje og udarbejde skriftlige oversigter over hver elevs testresultater. I forvejen har vi implementeret diagnostiske prøver i dansk og matematik helt fra børnehaveklassen for at kunne tilrettelægge undervisningen, så den passer til eleverne, men indføre et generelt test- og kontroltyranni i samtlige fag vil ikke gøre skolen bedre.

Pengene, som skulle bruges til at betale dette arbejde med - plus det efterfølgende med at kontrollere, rapportere og derefter genoprette kvaliteten - kunne jeg godt ønske mig blev brugt meget bedre på reel undervisning, efteruddannelse, tidssvarende skolebyggeri, bedre bemanding i forhold til at skulle rumme de adfærdsvanskelige eller fagligt svage elever i normalklasser.

Meget bærer præg af, at det er folk uden for skoleverdenen, som har udarbejdet skoleforliget. Man har tilsyneladende ikke villet lytte til DLF, for selvfølgelig ønsker vi en bedre folkeskole, men de midler, som skoleforliget foreslår, er ikke de rigtige.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg håber, politikerne trækker skoleforliget tilbage og i stedet indgår i en konstruktiv dialog med DLF om, hvordan der kan lovgives, så vi i praksis får mulighed for at styrke faglighed og kvalitetsudvikling i folkeskolen.