Debat

Støt børnehaveklassens pædagogik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Erik Sigsgaard. Tak for dit svar i Folkeskolen nummer 6. Jeg tror, vi langt hen ad vejen kan blive enige om at bevare alle de gode ting fra lilleskolen, du nævner: en skole ud fra børnenes forudsætninger (inklusive huler med mere.) Det kunne vi vel godt kalde for en helhedsskole? Men jeg forstår ikke, at du som modstander af heldagsskolen synes, at døgnåbne skoler er af det gode? Jeg er helt enig i, at familien må indrettes sådan, at børn kan gøre deres egne opdagelser. Selv den bedste familie er ikke god nok og må suppleres med et godt alternativt barneliv udenfor - for eksempel i skolen. Men hvorfor så ikke nævne, hvor mange timer børnene er tvangsindlagt til forældrenes overgreb: museumsbesøg, familiesammenkomster, udenlandsrejser og så videre? Jeg tror, du begår en fejl, når du stiller det op som et valg mellem en oprindelig, barnlig 'frihed' mod en fjendsk og ufri 'voksenverden' (eventyret afløses af en myte). Vi kan give børnene meget af den frihed tilbage - i skolen, hvis vi gør, som du siger, Piaget siger, vi skal gøre: gi' ungerne lov til selv at gå på opdagelse og lad være med hele tiden at komme rendende med vores 'undervisning'. En funktionel skole, der bygger på selvvirksomhed og sammenhæng, så børnene konstruktivt skabende lærer, fordi de skal bruge nogle redskaber og medier (IT for eksempel) til at udtrykke sig og lære med: Også af demokratiske grunde selvfølgelig! Der skal mod, viden og kommunikativ kompetence til for at komme til orde i informationsflommen, skære igennem og sige: det her er væsentligt; og sige det i og med mange medier og værktøjer. Skolen skal ikke bare overtage de funktioner, familien lader sig tømme for; forældre har vel et valg og et ansvar? Det er politikernes opgave at sørge for, at familien kan stå på egne ben i stedet for at bruge skolen s-om støttepædagogisk krykke. Så kan familie og skole samarbejde om det, det handler om: børnenes (ud)dannelse. Skolen skal hverken være beboerhus, fritidshjem eller grillbar. Og du glemmer, at børnehaveklassepædagogikken, når den kender sin besøgelsestid, er et alternativ til den traditionelle skole. Ikke altid og alle steder; men skulle vi ikke bakke dem op - i stedet for at fare anti-pædagogisk frem?

Kjeld Folmer Nielsen

København

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler