Debat

Svar:

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforening har ikke ønsket en splittelse i foreningen, hvor skoleledere melder sig ud.

Jeg vil gerne slå fast, at foreningen ikke har valgt en forhandlingstaktik omkring skoleledernes organisatoriske placering i foreningen, som har haft som mål, at en stor del af skolelederne skulle melde sig ud af foreningen, tværtimod.

I erkendelse af skoleledernes ændrede rolle har foreningen under hele forhandlingsforløbet bestræbt sig på at finde en løsning, som kunne imødekomme Danmarks Skolelederforenings ønsker. Samtidig ønskede foreningen at sikre, at alle skoleledere både centralt og lokalt har mulighed for at få den optimale rådgivning og støtte.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når kongressen ikke har kunnet imødekomme Skolelederforeningens ønske om fuldstændig frigørelse fra den lokale kreds, skyldes det en vurdering af, at dette ikke ville sikre medlemmerne den bedst mulige rådgivning og støtte på de områder omkring folkeskolen, der hører under de kommunale myndigheders kompetence.

Når det gælder lokale forhold, er det de enkelte kredse, der har det detaljerede kendskab og den viden om disse forhold, som skal til for at rådgive skolelederne bedst muligt.

Den model for skoleledernes organisatoriske placering i Danmarks Lærerforening, som kongressen vedtog, er efter min opfattelse et godt grundlag for et konstruktivt samarbejde mellem skoleledere og den lokale kreds via de nye skoleledernetværk.

Endelig skal jeg gøre opmærksom på, at skolelederne som den eneste medlemsgruppe nu har mulighed for at henvende sig direkte til foreningen centralt. Her kan de få rådgivning om egne tjenstlige forhold, egne løn- og ansættelsesvilkår og om udøvelsen af ledernes generelle ledelseskompetence, herunder rådgivning om, hvad der er god ledelse og personalepolitik i folkeskolen.

Tom Egholm

næstformand i DLF