Debat
Tysk - et sprog, vi skal tilbyde
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Svar på indlæg af Henning Nielsen, lærerstuderende, Københavns Dag- og Aftenseminarium (Folkeskolen nummer 49).
Du beder mig give dig seriøse svar på dit indlæg. Det vil jeg forsøge, i det omfang jeg har forstået, hvad det er, du gerne vil have svar på.
I den nuværende folkeskolelov står der i kapitel 2, paragraf 5, stykke 3: Der skal tilbydes eleverne undervisning i tysk på 7.-9. klassetrin. Ligeledes kapitel 2, paragraf 5, stykke 4: Der kan tilbydes eleverne undervisning i fransk i stedet for tysk på 7.-9. klassetrin.
Folkeskoleloven har vi som Sproglærerforening nok kun haft beskeden om overhovedet nogen indflydelse på. Fagene og deres indhold er politisk bestemte. Så når Henning Nielsen ønsker sig andre sprogfag i folkeskolen, er vi nok ikke de rette til at opfylde hans ønsker.
Mit ærinde med at deltage i interviewet var at sikre mig fornøden opbakning til et sprog, vi skal tilbyde. Folkeskolen skal tilbyde faget, men tilbyder ikke altid lærere og elever optimale arbejdsforhold. Meget undervisning bliver aflyst med baggrund i emneuger, projektuger, besøgsdage, brobygningsforløb. Resultatet er frustrerede tysklærere, som har vanskeligheder ved at nå prøvebekendtgørelsens mål, samt lige så frustrerede elever, som ikke synes, de kan noget, og som derfor har svært ved at se formålet med undervisningen.
I øvrigt mener jeg bestemt, at tysk i folkeskolen har sin berettigelse. Fordi det er en tradition, men også fordi Tyskland er nærmeste nabo, vores største samhandelspartner, og fordi vi har mange fælles kulturelle berøringsflader.
Kirsten Lundgaard Nielsen
Tysk Fagudvalg/Sproglærerforeningen