Debat

Hvorfor test ikke er specielt vigtige

Den amerikanske filosof og lingvist Noam Chomsky, forfatter til mere end 100 bøger, giver her et bud på, hvorfor test af elever ikke er speciel vigtige. Han er tidligere professor ved MIT (Massachusetts Institute of Technology) og nu Professor ved Arizona University.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Chomsky:

” Fra de tidligste år og frem, er der, især i den seneste periode, en stigende formgivning af uddannelse mod at bestå eksamener.

At tage en test kan være til nogen nytte for både personen, som tager testen; at kunne se hvad jeg ved, hvor jeg er, hvad har jeg opnået og hvad har jeg ikke? Og for underviseren; hvad skal der ændres og forbedres og i relation til udvikling af undervisningsforløbet?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Men udover det, fortæller de dig ikke ret meget. Jeg ved det, efter i mange mange år at have siddet i optagelsesudvalg til udvidede kandidatuddannelser, måske de mest udvidede nogen steder, - og selvfølgeligt kigger vi til en hvis grad på testresultater men ikke for meget.

Jeg mener, en person kan klare sig storslået i enhver test og forstå meget lidt. Jeg mener, alle os der har været igennem skoler, colleges og universiteter kender til dette. Du kan være indskrevet - du kan være på et eller andet kursus, som du ingen interesse har i, og der er et krav om at du består en test. Og du kan studere hårdt til testen, (…) og klare dig fint og nogle få uger efter, har du glemt emnet. Jeg er sikker på, at vi alle har haft den slags oplevelser - jeg ved, at jeg har.

Det kan være et nyttigt redskab, hvis den bidrager til de konstruktive formål ved uddannelse. Hvis det bare er et sæt af forhindringer, der skal passeres, kan det vise sig ikke bare at være meningsløst, men aflede dig fra ting du burde gøre.

Faktisk ser jeg det jævnligt, når jeg taler med lærere. Jeg kan give dig en oplevelse for et par uger siden, men der findes masser af dem. Jeg skulle tale til en gruppe, som inkluderede mange skolelærere. Én af dem var en 6. klasses-lærer, en som underviser børn i alderen 10 til 11 eller tolv, noget i den retning.

Efter at jeg havde talt om de her ting, kom hun hen til mig, og fortalte at hun havde oplevet en lille pige, som var kommet hen til hende, i hendes klasse, efter én af timerne. Og sagt at hun virkeligt var interesseret i noget, som var kommet frem og spurgte, om læreren kunne give hende nogle ideer til noget, hun kunne kigge nærmere på.

Men læreren var tvunget til at fortælle hende at: ”Jeg er ked af det, men du bliver nød til at studere for at bestå den kommende nationale eksamen.” Læreren sagde det ikke højt; `men det kommer til at bestemme din fremtid og min fremtid og om jeg genansættes og så videre´.

Systemet er gearet til at få børn til at passere forhindringer men ikke for at lære, forstå og opdage. Det havde være bedre for det barn, hvis hun havde fået lov til udforske, det hun var interesseret i og måske klare sig mindre godt i en test, i forhold til ting, som ikke interesserede hende. Det kommer alt sammen, når det passer ind i hendes interesser og anliggender.

Så en test – jeg siger ikke, at test skal elimineres. De kan være et nyttigt pædagogisk værktøj, men kun et supplement, der kan hjælpe os selv, undervisere og andre med at forbedre hvad vi laver og fortælle os, hvor vi bør bevæge os hen.

Men at bestå test kommer ikke i nærheden, at kunne sammenlignes med det at søge og undersøge emner, vi har forfulgt, fordi de engagerer og tænder os. Hvilket er meget mere betydningsfuldt end at bestå test. Og faktisk - hvis det er sådan en uddannelsesmæssig karriere, du får mulighed for at forfølge, vil du huske, hvad du opdager.

Lige her på MIT var der en berømt fysiker, verdensberømt fysiker, der ligesom mange af de øvrige erfarne på fakultet har undervist på kurser for nye studerende. Han fortalte engang at når studerende på disse kurser, spurgte ham:

`Hvad vil det her semester nå omkring?´

Var hans standardsvar:

`Det handler ikke om, hvad vi når omkring, men hvad du opdager´ (It doesn´t matter what we cover, it matters what you discover!)

Og det er rigtigt - undervisning burde inspirere studerende til at gå på opdagelse på egen hånd, udfordre hvis de ikke er enige og til at kigge efter alternativer, hvis de tror, der må findes nogle bedre. At kunne arbejde sig igennem fortidens store præstationer og hen ad vejen forsøge at mestre dem, fordi de er interesseret i dem.

Hvis det er sådan undervisning foregår, vil studerende virkeligt drage fordel af det, og de vil ikke kun kunne huske, hvad de har studeret men kunne bruge det, som grundlag for at bevæge sig videre på egen hånd. Og igen - målet med uddannelse er i virkeligheden blot at hjælpe studerende med at komme til det punkt, hvor de kan lære på egen hånd. Fordi det er det, du kommer til at gøre i dit liv. Ikke bare absorbere materialer der bliver dig givet udefra og derefter gentage det. ”

Interviewet er fra 2012 og kan findes på nedenstående YouTube-adresse. Det citerede starter ved 15:44 min. Oversættelse af Jens Laugesen. Kursivering foretaget af oversætter. Sætninger som er startet med f.eks. en lille sætning som ” Det er ” for derefter at blive rettet til ”Det kan” er udeladt. Det samme gælder, når Chomsky siger æhh eller øhh. Formålet er holde teksten så læsbar som mulig.  ”(…)” betyder her, at jeg ikke forstår, hvad Chomsky siger.

The Purpose of education; https://www.youtube.com/watch?v=DdNAUJWJN08

Powered by Labrador CMS