Anmeldelse:

Digital håndsrækning

En kok jonglerer med mange forskellige ingredienser som kan behandles på flere forskellige måder og serveres i forskellige situationer til mennesker som smager og opfatter disse forskelligt. På samme måde må underviseren anvende et bredt repertoire af digitale redskaber og tilgange for at sammensætte og designe læringsrum der understøtter læring og tilhørende aktiviteter.

Publiceret Senest opdateret

Fakta:

Digitale Læringsrum

Forfattere: Christian Dalsgaard og Thomas Ryberg

152 sider

199 kroner

Fås også som e-bog for 179 kroner

Forlag: Samfundslitteratur

Det digitale er ikke en nødvendighed, men en naturlig del af det moderne liv som skoleelev eller studerende. Det gælder både materialer og produktion, men i lige så høj grad i samarbejds- og læreprocesser som sker gennem både individuelt arbejde, fælles samarbejde og tilhørende kommunikation, konstruktion og undersøgelse. 'Digitale læringsrum' giver et hurtigt og godt overblik omkring kompleksiteten, når man designer læringsrum med digitale redskaber.

Bogen er en funktionel, forstået på den måde at den kommer med direkte svar på, hvordan man skal anvende og designe sine digitale læringsrum. Den kommer heller ikke med anbefalinger til konkrete teknologier eller metoder. Derimod beskriver den gennem eksempler på digitale teknologiers anvendelse og de tanker som ligger bag de forskellige digitale læringsrum. Dermed lægger den op til refleksion over, hvad det digitale giver af muligheder og nye handlerum for læring.

Der opereres gennemgående med en matrix-model som inddeler fire typer digitale læringsrum, der går på tværs af begreberne digitale teknologier, læringsaktiviteter og sociale former. Disse forskellige begreber udfoldes og eksemplificeres hver for sig, så man får en klar ide om, hvordan indgår sammen og enkeltvis i forhold til de fire forskellige læringsrum.

En åben og ærlig håndsrækning til forståelse af teknologiens muligheder

Sproget er let læseligt og uhøjtideligt. Der er godt, når man gerne vil nå den lærerstuderende, eller en travl lærer eller underviseren som hurtigt gerne vil blive klogere på det digitale læringsteknologiske område. Bogen er ikke en skønsang forfattet af tekno-evangelister, som blot vil have flere disciple, men er en åben og ærlig håndsrækning til forståelse af teknologiens muligheder i de forskellige læringsrum som netop ikke ville kunne lade sig gøre uden teknologien.

En vigtig pointe i bogen er, hvordan digitale teknologier kan understøtte og udvide mulighederne, men ikke er nødvendige for at undervisning kan ske eller skal overtage den undervisning og de aktiviteter, som ikke anvender digitale teknologier. Så alt i alt i en god inspiration til at bedre forstå det digitale og anvende dette på kvalificeret og velovervejet vis.