Inspiration - Fransk
Igennem rollespil fik eleverne mulighed for at udvide deres ordforråd, samtidig med at de brugte kønsneutrale udtryk.
Foto: Getty Images
Intetkøn i franskundervisningen: Rollespil, kiwifugle og gimmicks
Sprog er med til at skabe kønnede forventninger, men ved at skabe en sproglig bevidsthed i franskundervisningen kan man øge elevernes forståelse og åbenhed for alle elevtyper, skriver Kristina Silla.
”They”, ”Sie”, ”hen”, ”iel”.
Den sidste sidste er en sammentrækning af
il og elle. Hvordan omtaler I elever, som er nonbinære i
fremmedsprogsundervisningen?
I forbindelse med min
deltagelse i projektet ”Kønsopmærksomhed i folkeskolen” af Danmarks Lærerforening,
blev jeg som fransklærer nysgerrig på, hvordan man kan integrere nonbinære eller elever, som ikke identificerer sig med deres biologiske køn, i forhold til
fremmedsprogsundervisningen.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Rollespil med frit valg af
køn
I forbindelse med min
afsluttende opgave til min master i fremmedsprogsdidaktik afprøvede jeg et
forløb, med 8. og 9. klasses franskelever, hvor man igennem rollespil skulle
identificere sig med et andet køn eller det køn, som man selv gerne ville
repræsentere.
Mit fokus i undervisningsforløbet var
anvendelsen af 3. person ental ”iel” i både en skriftlig og mundtlig
øvelse, med brug af chunks, spørgeord, og interaktion mellem elever i rollespil.
Undervisningsforløbet blev
struktureret som et task-baseret forløb, hvor jeg understøttede elevernes
kognitive processer i tilegnelsen af ordforråd. Ved hjælp af passende
"chunks" og billeder fik eleverne de nødvendige sproglige ressourcer,
som de kunne anvende i kommunikationen med deres klassekammerater.
Kiwi Cards med intetkøn
Billederne med Intetkøns
kiwifuglene, som hver repræsenterer en jobfunktion, var
altafgørende for undervisningen. Eleverne startede med at tage jobfunktionerne dentiste, professeur, chanteur,
chauffeur, som de kender fra undervisningsbøgerne. Ved hjælp af en ordbog
blev de mere nysgerrige på, hvad andre jobfunktioner hedder på fransk.
Stigende motivation
Gennem brug af gimmicks og
rollespil steg motivationen blandt eleverne, da det adskilte sig fra den
traditionelle undervisning med undervisningsbøger. Og eleverne, hvad sagde de?
”Vi hører om klima og
køn hele tiden, og jeg ved, det er vigtigt, men der foregår også andet vi skal
forholde os til, for eksempel hvilket gymnasium eller efterskole vi skal søge ind på
næste skoleår”, lød det fra en elev fra 9. klasse
Og en anden elev fra 8. klasse sagde:
”Ja, ”iel”. Ja klart, jeg vil bruge ”den” altså over for dem, der ikke har
noget køn, nej, som ikke vil defineres ud fra deres køn”.
Sprog er med til at skabe
kønnede forventninger, hvilket er uundgåeligt grammatisk.
Men ved at skabe en sproglig
bevidsthed i franskundervisningen gennem brugen af pronomenet ”iel” er det min hensigt
at øge elevernes forståelse og åbenhed over for alle elevtyper, og dermed skabe
lige muligheder for alle.
Ved brug af billederne har
man som lærer selv mulighed for at lave øvelsen.
Allez – y!