Debat

Har folkeskolen givet op overfor udsatte minoritetsbørn?

Det skyldes ikke alt sammen socioøkonomiske problemer, traumer og eksilstress

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange gange har jeg spurgt mig selv om den danske folkeskole helt har opgivet at højne fagligheden hos udsatte minoritetsbørn. For et ved jeg, nogle grupper af efterkommere af flygtninge og indvandrere, forlader skolen med for lave karaktergennemsnit .

Efterkommerbørn af flygtninge og indvandrere fra Syrien, Irak, Tyrkiet, Pakistan og Somalia er i gennemsnit 1,8 karaktertrin bagud deres etnisk danske kammerater ved folkeskolens afgangsprøve. Værst ser det ud for drengene, som gennemsnitlig ligger 2 karaktertrin efter de etnisk danske gennemsnit.

Selv forklare de mange lærere det med forældrenes socioøkonomiske forhold, traumer og eksilstress. Det er sikkert også forklaringen i nogle tilfælde. Men, når jeg ser på børnenes skolemæssige udfordringer med kulturforståelsesbrillerne på, kan jeg få øje på et hav af andre forklaringer og derfor en masse løsninger og indsatsområder. Det har jeg skrevet en artikel om som du kan læse her:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

https://integrationsinfo.dk/kulturforstaaelse-i-skolen/

Powered by Labrador CMS