Tænk, hvis god undervisning i elevernes øjne ikke blev målt med 'hvor sjovt var det'-barometeret. Tænk, hvis man kunne få eleverne til at se meningen med undervisningen. Lis Pøhler giver et bud på, hvordan man kan give eleverne andre måleredskaber med dette materiale.
Lær at lære med refleksion og respons - Dansk på mellemtrinnet
Forfatter: Lis Pøhler
Hæfte 1-3
75 kroner
40 sider:
Lærervejledning
311,25 kroner
96 sider
Forlag: Dafolo
Lis Pøhler inviterer eleverne med ind i læringsmaskinens
indre og gør dem til maskinarbejdere. Eleverne skal kende til forskellige
opgavetyper, forskellige tekstgenrer, forskellige læsestrategier, forskellige
formidlingsmetoder og så videre. 'Lær at lære' tager udgangspunkt i helt almindelige og bestemt ikke revolutionerende
aktiviteter, som er velkendte for både elever og lærere. Men 'Lær at lære' tilsætter også obligatorisk
refleksion og sørger for at stilladsere en god omgang respons. De to ekstra
tandhjul gør materialet yderst vedkommende.
Annonce:
'Lær at lære med
refleksion og respons' til dansk på mellemtrinnet består af tre hæfter og en
lærervejledning. Lærervejledningen er udførlig og meget instruktiv. Der er
fokus på, hvordan materialet fungerer og anvendes og kun relativt kortfattet
beskrivelse af tankerne bag materialet. Det fungerer godt, fordi materialets
grundide fremstår ganske klart. Selvom det altid er interessant og inspirerende
at læse om de didaktiske tanker bag et materiale, er det ofte det, som kan tage
pippet fra den travle lærer, som gerne vil prøve noget nyt. Derfor er det
ganske fint med en meget instruktiv og kommenterende lærervejledning.
De tre hæfter indeholder hver seks forløb. Lis Pøhler anbefaler
at man bruger 2-3 lektioner per forløb. Der er altså ikke tale om lange forløb,
som løber gennem årsplanen som temaer. 'Lær at lære' er snarere korte
metodekurser, som flettes ind i den øvrige undervisning.
Annonce:
Eleverne skal lære at lære, hvordan man lærer at læse,
fremstille, fortolke og kommunikere, altså reflektere og give respons inden for
alle kompetenceområderne fra Fællles Mål. Hæfternes opgaver er korte og meget
overskuelige. Det kan være en tekst med en tilhørende læsestrategi og
løsningsforslag fra fiktive elever. Eleverne skal så forholde sig til de
fiktive elevers løsningsforslag og give respons og derefter formulere et bedre
løsningsforslag. Elevens eget løsningsforslag får så respons fra en kammerat.
Der er fin progression i arbejdet og både det faglige indhold og
responsdelen tages meget alvorligt i materialet. De forskellige strategier og
metoder, som bruges i forløbene afsløres og forklares, så elevens brug af
strategierne bliver bevidst.
Materialet er meget overskueligt. Der er ganske lidt tekst,
eleverne skal forholde sig til, alligevel kræver materialet en grundig
arbejdsindsats af eleverne. Materialets ypperste kvalitet er gennemgangen af
strategier, ingen af aktiviteternes formål er uklare for eleverne, alt bliver forklaret
og begrundet. Det er materialets scoop efter min mening. Det er en væsentlig
motivation for eleverne at forstå, hvorfor de skal lave en bestemt opgave. 'Lær at lære's opgaver er genkendelige og
almindelige, så derfor kan det tilegnedes gevinster fra 'Lær at lære'-forløbene let overføres til andre forløb i
danskundervisningen.
Annonce:
Forfatteren skriver i sit forord i lærervejledningen at
materialet også giver læreren mulighed for at følge den enkelte elevs faglige
udvikling. Det er den formative vurdering som ligger bag materialet, så elev og
lærer kan se, hvor eleven befinder sig i forhold til målet med undervisningen –
og hvad eleven (og læreren) skal gøre for at nå målet.