Anmeldelse

Og hvad så? Hvad skete der så? / Omme bag klædeskabet / Natten er en gammel mand

Læs og skriv eventyr i 3.-4. klasse / Læs litteratur i 3.-4. klasse / Læs et forfatterskab i 3.-4. klasse, Halfdan Rasmussen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Allerede ved første blik melder småsulten sig. Fine og skægge illustrationer lokker indenfor, og appetitten vokser støt, mens man guffer sig igennem de første udgivelser i bogsystemet "Dansk er ...".

Serien består af en række bøger til dansk på mellemtrinnet, som kan kombineres med hinanden eller supplere andre materialer. Her i foråret er de første tre bøger til 3.-4. klasse kommet, mens materialerne om sprog og skriftlighed følger til efteråret.

"Omme bag klædeskabet" er seriens grundbog. Den er fyldt med fremragende tekster valgt med hjerte og humor - og ud fra solid danskfaglig indsigt. Fra Ole Lund Kirkegaard til Helle Helle, fra Piet Hein til B.S. Ingemann.

Hvem kender ikke til at fravælge en rigtig god tekst på grund af et læseteknisk for højt niveau? Med "Omme bag klædeskabet" ophæves denne problemstilling, idet læsetræning adskilles fra litteraturarbejdet. En væsentlig pointe er således, at bogen ikke er en læsetræningsbog, men en litteraturbog. Med klar bevidsthed om, at oplæsning er et godt (måske det bedste?) udgangspunkt for store litteraturoplevelser, og at selvlæsning ikke er en nødvendig forudsætning for udviklingen af litterære kompetencer, har forfatterne uden skelen til lixtallets størrelse valgt tekster med vid og bid - med rige muligheder for læseren til at stille spørgsmål til egen eksistens.

"Natten er en gammel mand - Læs et forfatterskab i 3.-4. klasse" består af smagsprøver på Halfdan Rasmussens forfatterskab. Medvudgangspunkt i de mere kendte rim og remser ligger hovedvægten på den øvrige lyrik og på fagtekster om forfatterens liv og vilkår.

"Og hvad så? Hvad skete der så? Læs og skriv eventyr i 3.-4. klasse" fokuserer på eventyr og sætter gennem læsning af både kendte og ukendte, ældre og moderne tekster fokus på genren.

Levende og reflekteret præsenteres og afprøves typiske genretræk og danskfaglige begreber. Begge bøger fremstår som overskuelige, afrundede, men fagligt ambitiøse forløb med mulighed for både udpluk og supplering. Til alle tekster i de tre elevbøger hører relevante og gode opgaver, der fint opfylder Fælles Måls krav til litterære kundskaber og færdigheder. Introduktioner, forklarede fagudtryk og evaluerende opsamlinger er sammen med grundbogens værkstøjskasse (gode, overskuelige kopisider) elevvenligt formuleret i et godt layout.

Til grundbogen hører en glimrende lærervejledning, mens de to øvrige nøjes med fire lærerhenvendte sider bagest i elevbogen. Dette er en fornuftig prioritering. Elevbøgernes opgaver er langt hen ad vejen selvinstruerende, dog suppleret af praktiske anvisninger i lærervejledningen. Derfor virker det også kunstigt med pseudoinstruktioner som: "Læreren beder alle læse deres stikord højt". Disse slet skjulte lærerhenvendelser hører ikke hjemme i en elevbog og forstyrrer den ellers seriøse elevhenvendelse, som kendetegner materialet.

Dette minus efterlader dog kun en mindre bismag i den samlede bedømmelse af et materiale, som er både solidt og appetitligt.