Anmeldelse

Forfatterskab og genrer med læringsstile

Portfolio i udskolingen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Forfatterskab og genrer med læringsstile - Portfolio i udskolingen" er en ny udgivelse i forlaget Dafolos serie "Portfoliopædagogik i praksis". Ulla Sjørup har begået en lille inspirerende perle, der giver dansklærerne en masse gode ideer til, hvordan man kan tilrettelægge sin undervisning, så eleverne arbejder med forfatterskaber, genrer og evaluering i et konstruktivt udviklingsforløb.

Forfatteren viser også, hvordan pædagogiske felter som læringsstile og mange intelligenser kan kobles til portfolioarbejdet, noget, som mange netop nu arbejder med at få implementeret i skolerne.

Rent konkret bruger bogen Tine Brylds forfatterskab som eksempel på et typeforløb. Forløbet er afprøvet og giver et godt bud på, hvordan man strukturerer undervisningen med en masse aktiviteter, der er tilpasset elevernes forskellige måder at optage viden på.

Hele forløbet - med opgaver - ligger klar til brug i bogen - en ren foræring til dansklærere, der har lyst til at kaste sig ud i dette projekt.

Bogen giver én lyst til at styrte ud og afprøve ideerne. Kan klart anbefales!