Anmeldelse

Fra ord til sætning til tekst

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Enhver lærer eller anden trænet sprogbruger kan som regel kende en god og vellykket tekst. Men hvad er det egentlig, der er galt, når noget skurrer i øjnene? I denne gode lærebog er der megen viden og mange gode råd at hente, når man vil undervise sine elever i at udtrykke sig hensigtsmæssigt på skrift.

Fakta:

Titel: Fra ord til sætning til tekst

Forfatter: Lis Holm

Pris: 200 kroner

Sider: 208 sider

Type: Bog

Forlag: Dansklærerforeningen

Tekstlingvistik er ikke en selvstændig videnskab, men bygger på en række andre discipliner som for eksempel semantik, grammatik og syntaks. Her står mange sikkert af, for er der noget mere kedsommeligt end at terpe grammatik?

Forfatteren indvender, at grammatikken netop er det, der gør en tekst spændende. For det er her, man kan lære at skabe nye betydninger ved bevidst valg af midler. Gennem analyseeksempler af så forskellige tekster som "Den grimme ælling", "Guldhornene", portrætartikler og reklamer viser hun, hvordan man kan komme fra fornemmelsessag til sikker viden i sit arbejde med tekstproduktion.

Teknikken har sammensat sit eget ordforråd, og det vil være alt for omfattende at videreformidle det til eleverne i overbygningen. Men begreber som kohæsion og kohærens er nyttige at kende, når man vil demonstrere, hvad det egentlig er, der sker, når læseren bliver medskaber af tekstens betydning.

Så brug bogen til at få et nyt og forfriskende syn på grammatikken. Den er bedre end sit rygte.