Anmeldelse

Spyt ikke på fortovet

Spyt ikke på fortovet

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Spyt ikke på fortovet" er et forfriskende indspark til sundhedsdialogen. Ved at se på udviklingen gennem de sidste 100 år får man åbnet øjnene både for den fantastiske udvikling, vi har gennemgået på sundhedsområdet, og for de nye trusler, der er opstået i nyere tid. Bogen er målrettet elever i 7.-8. klasse.

Fakta:

Titel: Spyt ikke på fortovet

Sider: 52 sider

Type: Bog

Forlag: Sundhedsstyrelsen

Emnet er sundhedshistorier gennem de sidste 100 år, og på godt 50 sider når man rundt om både hjemmefødsler, præventionsskabende fåretarme, hygiejne, overvægt og livsstilsfaktorer samt en stribe andre emner. Små opgaver i halen på hvert kapitel bevirker, at der er mange timers undervisning og ikke mindst underholdning i bogen, der især begejstrer ved sin skæve grafiske opsætning og de mange sjove udklip og statements.

Rent faktuelt er der ikke noget at sætte fingeren på. Min primære anke er ikke knyttet til bogens indhold, men til det, der mangler, nemlig fordybelse. I sin eksisterende form byder bogen på meget små kapitler. For eksempel behandles livsstilssygdomme på fem sider inklusive fedme, rygning, fysisk inaktivitet og alkohol. Konsekvensen er, at eleverne kun lige får snuset lidt til emnerne og ikke altid får tilpas mange input til at udvikle øget forståelse for, og indsigt i, et givent emne.

I lyset af dette er det ekstra ærgerligt, at man ikke er konsekvent omkring at give internetlink til yderligere research. Det kan der til dels rådes bod på via input fra den tilknyttede lærervejledning, men det havde været mere optimalt at placere link og boganbefalinger i selve elevmaterialet eller på anden måde understøtte elevernes litteratursøgning.