»Der var ingen tilbagemelding. Ingenting hørte jeg«

Bettina Pedersen har underrettet to gange, siden hun blev lærer. Ligesom mange andre er hun frustreret over de sociale myndigheders manglende tilbagemeldinger. Underretningen er svær nok i sig selv, men kommunens tavshed gør det endnu sværere, siger hun.

Publiceret Senest opdateret
Bettina Pedersen: "Min leder spurgte mig, om vi nu ikke var nået til det punkt, hvor der måtte ske noget. Nu havde vi forsøgt at få dem i tale og ændre adfærd, og så måtte det jo gå den vej. Nu måtte der være nogle andre, der tog ansvar".

Ved tegn på vold og overgreb:

• Hvis du får viden om fysisk eller psykisk mishandling,seksuelt overgreb eller andre strafbare forhold, skal du omgåendekontakte din leder.

• Du må ikke først orientere forældrene, fordi det i dissesituationer kan vanskeliggøre det videre forløb, herunder politietseventuelle arbejde.

• Herefter aftaler du og din leder, hvordan I underrettersocialforvaltningen, som efter underretningen vil overtagesagsbehandlingen og guide til videre handling i sagen.

• En underretning om overgreb og lignende grove forhold skernormalt telefonisk på grund af den særlige og akutte situation.Socialforvaltningen vil dog ofte efterfølgende anmode om enskriftlig underretning.

Ved mistanke om omsorgssvigt

• Hvis du ser tegn på, at noget kan være galt, eller at elevenikke trives:


Du skal i første omgang dele din bekymring med en kollega ellerdin leder. Her skal du også huske at inddrage forældrene. Husk atloven nu betyder, at det er tilladt at udveksle oplysninger med ensocialrådgiver eller socialforvaltningen i det tidlige forebyggendearbejde. 


Formand for socialrådgiverne, Bettina Post siger:

»Vi vil meget gerne være en faggruppe, man drøfter sinebekymringer med så tidligt i forløbet som muligt«.

• Dokumentér det, du ser:


Du bør dokumentere din bekymring ved at iagttage elevens særligebehov, resurser, vanskeligheder og relationer i det miljø, elevenbefinder sig i. Inddrag eventuelt også viden fra andre kollegaer,som har kontakt til eleven.

• Hold et møde med forældrene:


Der bør ikke gå mere end fire uger, fra bekymringen opstår, tilforældrene inddrages ved et møde. Arrangér et møde med forældreneog andre relevante voksne omkring barnet, eventuelt sammen med ensocialrådgiver, hvor du informerer om dine iagttagelser.

• Kontakt socialforvaltningen:

Nu skal du sammen med din leder vurdere, om der bør foretages enunderretning til socialforvaltningen i din kommune. Husk at det erdit eget ansvar, og ikke lederens, at underrette.

• Hvis socialforvaltningen ikke reagerer:


Hvis du ikke oplever, at kommunen handler hurtigt og alvorligtpå baggrund af din underretning, kan du underrette Ankestyrelsen omdin bekymring. Der er ingen krav til formen af enunderretning. Du behøver ikke at beskrive din bekymring for elevensadfærd, trivsel og/eller udvikling i enlængere udredning, men det vil lette deres arbejde, hvis dugør det.

(Kilde: Købenahvns Kommunes vejledning m.fl.)

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det var dybt frustrerende. Jeg stod i den situation, at kommunen godt nok var blevet underrettet, men jeg fik aldrig noget at vide om, hvad der skulle ske fremadrettet. Der var ingen tilbagemelding. Ingenting hørte jeg«.

Et halvt år er gået, siden Bettina Pedersen underrettede kommunen første gang. I starten gik det godt, men nu er alting tilbage ved det gamle: Kommunen har ikke taget hånd om eleven, det hele drejer sig om. Og tilbage står Bettina Pedersen på sin skole med en følelse af handlingslammelse og frustration over ikke at vide, hvad der så skal ske.

Siden hun underrettede, er hun kun blevet mødt med tavshed fra kommunen.

Dialog med forældrene mislykkedes

Inden Bettina Pedersen underrettede første gang, havde hun gentagne gange forsøgt at tale med forældrene til eleven, som virkede uoplagt og støjende. Eleven læste ikke sine lektier og kom aldrig til tiden.

Som udgangspunkt havde Bettina Pedersen dog tillid til, at forældrene overholdt aftalen med hende og skolen om, at eleven skulle møde til tiden og læse sine lektier.

»Men vi kunne jo bare konstatere, at det ikke skete«, siger hun.

Hun havde i årevis været opmærksom på eleven, som dengang gik i indskolingen, men ikke på noget tidspunkt haft kontakt med kommunen. Hun blev særligt opmærksom, efter at eleven havde taget nogle usædvanlige og farlige ting med i skole - blandt andet en luftpistol. Så efter mange forgæves forsøg på at få en helt basal dialog i gang med forældrene besluttede hun sig for at handle.

Der var nu ikke meget forløsning forbundet med at tage kontakt til kommunen, fortæller Bettina Pedersen. Mest af alt føltes det som en afmagt:

»Nu havde vi virkelig prøvet alt det, vi kunne, på at få forældrene til at vågne op og ændre adfærd over for deres barn. Men der skete ikke noget«.

Skolelederen tog initiativ

Det var skolelederen, der bad Bettina Pedersen om at foretage underretningen: »Min leder spurgte mig, om vi nu ikke var nået til det punkt, hvor der måtte ske noget. Nu havde vi forsøgt at få dem i tale og ændre adfærd, og så måtte det jo gå den vej. Nu måtte der være nogle andre, der tog ansvar«.

Forældrene blev efterfølgende indkaldt til et møde, hvor de fik at vide, at de sociale myndigheder var blevet kontaktet. Det blev ikke diskuteret med forældrene, om der skulle foretages en underretning. Forældrene skulle sådan set bare orienteres. Da de hørte om underretningen, reagerede de meget negativt.

De mente, at det var Bettina Pedersen, den var gal med. At det var hende og eleven, der bare ikke fungerede sammen, selv om kollegaerne havde bemærket de samme ting som Bettina.

»Nu var det jo mig, der sad med selve underretningen, så det var kun mig, der var skurken«.

Skolen tilbød eleven plads i en familieklasse, hvor forældrene var med i skole en til to gange om ugen. Det takkede de i første omgang nej til. Efterfølgende lykkedes det dog at få dem med på ideen, og Bettina mærkede en markant forbedring af elevens trivsel i det tre måneder lange forløb.

»Jeg tror, at forældrene efterfølgende blev mere åbne. Det er i hvert fald det, jeg hører. Nu er eleven jo også blevet ældre og må selv tage mere ansvar for sine handlinger«.

Underretningen er et sidste skridt

Bettina fik i sin tid aldrig den tanke at kontakte socialforvaltningen, inden hun tyede til en formel underretning.

»Vi har jo vores leder, der fortæller os, hvad vi skal gøre i en sag, hvor der måske er behov for at foretage en underretning«.

Måske netop derfor følte Bettina Pedersen det som en grænseoverskridende handling at skulle underrette. Den sidste udvej efter at hun havde sagt til sig selv, at nok var nok.

»En underretning er min vurdering af, at nogle mennesker ikke er deres opgave voksen som forældre. Men hvordan kan jeg overhovedet tillade mig at vurdere andre mennesker på den måde?«

Én ting er vold - i sådan et tilfælde er der jo ingen tvivl. Så bliver der underrettet med det samme, fortæller Bettina Pedersen. Men hvis man ikke er sikker i sin sag, hvad vil det så ikke betyde for det fremtidige forældresamarbejde, hvis man kontakter kommunen?

»Hvis bare man har mistanke om noget, der ikke er vold, men kunne være omsorgssvigt, så skal jeg jo gå ind at vurdere, hvad der er hvad. Og det står jo ikke ligefrem skrevet nogen steder, at man skal give sit barn madpakke med i skole hver dag«.

Så meget desto vigtigere er det, at der både før og efter en eventuel underretning er god og tæt dialog med kommunen:

»Egentlig tænker jeg, at afstanden er for stor, og jeg mangler viden om deres arbejde og den hjælp, de kan tilbyde mig som lærer«, siger Bettina Pedersen.