Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Syn og indlæring

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En artikel i Folkeskolen nummer 4 giver let det indtryk, at samsynsproblemer er årsagen til indlæringsvanskeligheder, og at der findes en mirakelkur, som løser dette problem let og hurtigt, så man for en pris på 2.000 kroner igen bliver en dygtig læser.

Vi er en gruppe optometrister, som har specialiseret os i synsrelaterede indlæringsvanskeligheder, og som arbejder med børn, som har synsproblemer spændende lige fra lettere problemer, såsom omtalte konvergensinsufficiens, til svære synsrelaterede indlæringsvanskeligheder (børn, som ofte bliver stemplet ordblinde).

Den førstnævnte gruppe har et symptom på et dårligt fungerende samsyn, som kaldes konvergensinsufficiens, og som beskrives ganske udmærket i ovennævnte artikel. Børnene i denne gruppe er oftest ganske lette at gøre symptomfrie, hvilket også fremgår af selv samme artikel. Et simpelt træningsprogram, som omfatter nogle enkelte relativt ukomplicerede øvelser, kan på få uger hjælpe disse børn.

Sidstnævnte børn er ofte motorisk meget dårligt fungerende. De er klodsede, ukoncentrerede, har mangelfuld rytmesans, manglende tidsopfattelse og har dårlige øjenbevægelser.

De har svært ved af foretage de øjenbevægelser, som det kræver at følge en linie for at kunne læse.

Disse børn opnår ofte meget store positive forandringer i deres motorik, deres rytmesans, deres tidsfornemmelse, koncentrationsevne og deres øjenbevægelser gennem synstræning.

Synstræning, som bygger på motoriske øvelser til hæmning af medfødte primitive reflekser, træning af synsrelaterede motoriske færdigheder, træning af sanseintegreret takt, rytme og tidsopfattelse, træning af sekvenser, træning af visuel hukommelse, visuel perception og kognition, træning af øjenmuskelkontrol og samsynstræning.

Denne gruppe børn har behov for langt mere omfattende træning end førstnævnte gruppe og vil overhovedet ikke få nogen mærkbar hjælp med det træningsprogram, som førstnævnte gruppe kan klare sig med.

Det er derfor vigtigt at forstå, at konvergensinsufficiens, som omtales i artiklen, langtfra er det eneste synsproblem, som kan give problemer i relation til læsning. Langt de fleste børn med synsrelaterede læse- og indlæringsvanskeligheder har væsentligt større problemer end de få, som har symptomet konvergensinsufficiens, og deres problemer løses altså ikke hurtigt og let på få måneder.

Det kræver et langt dyberegående kendskab til motorisk betingede synsproblemer at udrede og træne disse synsproblemer, end de fleste optometrister i Danmark er uddannet til.

Børn med indlæringsvanskeligheder bør derfor undersøges af specialuddannede optometrister.

På COVD's (College of Optometrists in Vision Development) hjemmeside www.covd.org findes der en adresseliste over COVD-medlemmer. Disse medlemmer besidder oftest den nødvendige viden og træning inden for dette område.

Optometrist og medlem af Irisgruppen