Anmeldelse

Dyr i vand

I syv sind

"Dyr i vand" gør det muligt at tage iPad'en med ud i felten og undersøge naturen. Men er det en god ide at gøre det?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne anmelder er i syv sind vedrørende appen "Dyr i vand".

Fakta:

Titel: Dyr i vand

Forlag: Kingo Consult

Appen kan anvendes til at beregne vandkvaliteten i åer og vandløb, et klassisk feltstudie i folkeskolens naturfag. Opbygning og indhold er meget intuitivt og indbydende med beskrivelser af metoder, en visuel indsamlingsbakke, mulighed for kort rapportskrivning og billeder, der kan lagres.

Det er muligt at forbinde iPads og smartboards, hvilket giver gode muligheder for fælles forberedelse inden turen og fastholdelse af resultater, der kan benyttes i den videre bearbejdning og gennemgang hjemme. Især den gode struktur og det visuelle registreringsværktøj kan være en god støtte for elever, der har vanskeligheder ved at holde fokus i det væld af indtryk, der kan være, når man er på tur i naturen. Det må dog forblive et normativt spørgsmål, hvorvidt det er en god ide, altså didaktikkens hvor/hvornår og ikke mindst hvorfor?

Folkeskolen er forpligtiget til at introducere og integrere it i undervisningen i alle fag. Der kan dog være en tendens til at presse det ind steder, hvor det måske i stedet for at understøtte og skabe variation flytter fokus væk fra det, der er det centrale. Det har vist sig, at en del af de personer, der arbejder med it i Silicon Valley i USA, vælger at sætte deres børn i den alternative skole, Waldorfskolen, hvor smartphones, iPads, computere med mere ikke er tilladt. Et argument for denne prioritering er blandt andet, at det, du har behov for at lære i forhold til it, kan du lære på to dage, men du kan miste mange sanselige (og dermed naturlige) erfaringer i barndommen, som du aldrig kan få igen.

Den tyggede jeg lidt på og spurgte mig selv, hvorfor den iPad egentlig skal med ud i naturen? Jeg lader det være op til de enkelte undervisere i naturfag at vurdere, om de selv eller klassen kan have et godt udbytte af at benytte denne app i feltarbejdet. Der er gode argumenter både for og imod.