Anmeldelse

Vision og virkelighed - andetsprogsdidaktik i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bogen henvender sig til lærere, pædagog- og lærerstuderende og andre med interesse for området. Hvad enten man er novice eller har arbejdet længe med andetsprogspædagogik, kan man her få ny, supplerende viden.

Budskabet i bogen er, at skolens nationale grundlag udfordres af det flerkulturelle samfund. Denne udfordring tager forfatteren op ved at argumentere for et moderne læringssyn, som påvirker andetsprogsdidaktikken, ved for eksempel at se denne ud fra en interkulturel synsvinkel og ved at medtage de praktisk-musiske sider af danskfaget som elementer i sprogtilegnelsen.

Visionen, som bliver til virkelighed, er at give læreren en række sproglige og kulturelle redskaber til en hensigtsmæssig undervisning.

I syv kapitler beskrives de dimensioner, forfatteren lægger vægt på: den sproglige, den sprogpædagogiske, den kulturelle og den skolepolitiske udviklingsdimension. Det centrale er at tænke sprog og kultur sammen. Gennem en analyse af tre sprog, arabisk, tyrkisk og somali fokuseres på andetsprogsdidaktikkens centrale områder. For eksempel på lærerens nødvendige kontrastive lingvistiske beredskab for at kunne hjælpe eleverne med specifikke sproglige problemer; på sproglig opmærksomhed og gedigen viden om dansk grammatik for at kunne arbejde systematisk med sprogtilegnelse, kommunikativ kompetence, test og evaluering.

Gennem samtlige kapitler illustreres teorier og forslag til didaktikken med eksempler fra undervisning og med råd og vejledning til læreren. Bogen er forsynet med noter, litteraturliste og et register, der gør den velegnet til opslag.

En værdig og væsentlig indføring i andetsprogsdidaktikken.