Markant udmelding

Vi skal i dialog om problemerne med både arbejdsgivere og medlemmer, siger Karsten Holst

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke blot lærerne og DLF, der siger, at der er nogle problemer med lærernes psykiske arbejdsmiljø. Nu er der en uvildig instans som Arbejdstilsynet, der siger det. Det er positivt for det videre arbejde med problemerne', mener formand for DLF's organisationsudvalg, Karsten Holst.

Han er overrasket over, at Arbejdstilsynet har varslet påbud på hele 17 procent af skolerne.

'Tidligere har jeg syntes, at det har været svært at få Arbejdstilsynet til at sige noget markant om lærernes psykiske arbejdsmiljø. Men dette er markant. Det drejer sig om næsten hver femte skole'.

Arbejdsgivernes ansvar

Rapporten skal bruges til at komme i bedre dialog med både arbejdsgiverne og medlemmerne om problemerne.

'Vi ønsker, at arbejdsgiverne påtager sig et ansvar her. At de mener det, når de siger, at de kommunale arbejdspladser skal være attraktive, så lærerne ønsker at blive i deres job, og så man kan tiltrække nye til lærerjobbet. Og jeg tror bestemt, at arbejdsgiverne vil gå i dialog med os, for arbejdsmiljølovgivningen er jo arbejdsgivernes ansvar', siger Karsten Holst.

'Vi skal tale med arbejdsgiverne om, hvordan vi løser problemerne. Også arbejdstidsaftalen må på tale, for nogle af disse belastninger kan afhjælpes via arbejdstidsaftalen'.

'Vi skal også tale med medlemmerne. De skal have en forståelse for, hvad det er, der belaster dem. Man kan registrere, at man er træt og presset, men lærerne skal have en større bevidsthed om, hvilke faktorer der kan gøre arbejdet nemmere. Tidligere var der meget alenearbejde, nu er det bedre med team, fælles evaluering og samarbejde. Men selv om lærerne er gode til at samarbejde, så er der mange steder problemer med teamsamarbejdet. Det kræver, at man kan stille krav til hinanden, kan evaluere og kritisere hinanden. Det har mange i lærerkulturen svært ved. Og så kræver det, at ledelsen er med til at prioritere opgaverne'.

Karsten Holst nævner, at konflikthåndtering ikke er obligatorisk i læreruddannelsen, selv om lærerne kommer ud for at skulle håndtere konflikter med både elever, forældre, ledere og hinanden.

'Konflikthåndtering mangler også hos skolelederne. De må heller ikke være konfliktsky', siger han og tilføjer, at skolelederne har en svær rolle, hvor de udsættes for pres fra både lærere og kommune.

hela