Vilje til at løse problemer

Lærerne mangler tid til supervision og uddannelse i konfliktløsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdstilsynet i Fyns Amt har strakt sig langt i sagen om Tingkærskolen, fortæller tilsynsførende Lone Riber.

'Det har vi gjort, fordi der er vilje i Odense Kommune til at gøre noget ved lærernes problemer på skolen. Kommunen vil foranstalte en undersøgelse af lærernes psykiske arbejdsmiljø, og de vil udarbejde en handlingsplan', siger hun.

Undersøgelsen skal foretages af Bedriftssundhedstjenesten (BST).

Arbejdstilsynet har besøgt Tingkærskolen flere gange i år i forbindelse med kampagnen om lærernes psykiske arbejdsmiljø. Sidste gang deltog tre repræsentanter for Odense Kommune, skolens ledelse og lærernes repræsentanter.

Ofte vil Arbejdstilsynet foretage gruppeinterview, når det skal undersøge det psykiske arbejdsmiljø, men på Tingkærskolen valgte tilsynet at bede medarbejderne om at udfylde et spørgeskema.

'Vi valgte spørgeskemaundersøgelsen, fordi problemerne på skolen var så komplekse, og når der er så mange, der svarer på skemaet, er undersøgelsen rimelig valid', siger Lone Riber.

Lærerne blev samtidig opfordret til at ringe til Arbejdstilsynet, og det tilbud var der flere, der benyttede sig af.

Bør uddannes i konfliktløsning

Ifølge Arbejdstilsynet er problemerne på Tingkærskolen børns adfærd, skolens geografiske opdeling, rollekonflikter, øgede krav til lærerne, faggrænseproblematik, ledelsesproblematik samt problemer i samarbejdet mellem lærerne.

'På vores første møde på skolen talte vi en del om børnenes adfærd. Det tema er gået igen på samtlige skoler, vi har besøgt. Lærerne mangler uddannelse i konfliktløsning', mener Lone Riber.

'Vi ser, at de børn, der tidligere fik andre amtskommunale tilbud, i dag befinder sig i folkeskolen. Selv i små landkommuner oplever vi dette, og disse børn fylder meget i skolen. Det er næsten umuligt for lærerne at give den kerneydelse, de er ansat til, nemlig undervisning. De skal planlægge og tilrettelægge undervisningen, og så skal de klare disse børn oveni. De har behov for supervision, men de har slet ikke tiden til det', siger hun.

hela