Nu må der ske noget

Afventende holdning hos ledelse og ansatte på Tingkærskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Tingkærskolen i Odense ser lærere og ledere frem til resultatet af den undersøgelse om deres psykiske arbejdsmiljø, der netop er iværksat. De er glade for deres arbejde, men der er for mange problemer forbundet med udførelsen af arbejdet. Det synes de - og det har Arbejdstilsynet netop givet dem ret i ved at give Odense Kommune et påbud om at få orden på forholdene.

På skolen var man glade for henvendelsen fra Arbejdstilsynet om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø. Lige nu er man nærmest afventende. Det går ikke hurtigt nok. Nu skal der ske noget, er holdningen hos flere.

Nogle synes, Arbejdstilsynet har lovet for meget, og er skuffede over, at de ikke blev grundigere interviewet. Andre mener, at de fleste af problemerne skyldes, at skolen har to afdelinger med tre kilometers afstand imellem, og andre igen siger, at de sagtens kan genkende de problemer, som Arbejdstilsynets rapport stiller op.

'Den spørgeskemaundersøgelse, som Arbejdstilsynet har gennemført, går på følelser og oplevelser hos de enkelte. Påbudet til kommunen er givet for at få undersøgt, om de problemer, der fremlægges i rapporten, er virkelige. Det skal undersøges nærmere, og det venter vi nu på', siger tillidsrepræsentant Ida Clemensen diplomatisk.

Hun kan ikke genkende alle de synspunkter, som hendes kolleger er fremkommet med i spørgeskemaerne. Hun kan genkende udsagn om kritiske forældre, om skolens problematiske geografi, og om at børn med vanskeligheder fylder for meget på skolen, men udsagn om problemer mellem ansatte og ledere genkender hun ikke.

'Jeg er overrasket over, at mine kolleger har svaret, at de har meget lille indflydelse på deres arbejde, at der er uklarhed om roller, og at der er rollekonflikter. Det er ikke noget, jeg hører om i det daglige. Der er det geografien, der fylder mest. At skolen er delt på to afdelinger, det giver meget transport, går ud over pauserne og stresser os. Men jeg sætter min lid til, at nogle uvildige nu vil undersøge problemerne', siger Ida Clemensen.

Hun fortæller om det belastende i, at der er et års ventetid til børnepsykolog, og at man på skolen indimellem er nødt til at skulle isolere et barn, der ellers er til skade for sig selv og andre.

'I hjemkundskab forleden måtte jeg sende en dreng hjem efter at have ringet til moderen. Han krævede mig totalt hele tiden, og der var altså også tolv andre elever. Den type problemer har vi jævnligt'.

Sikkerhedsrepræsentant Nina Frederiksen siger, at elever med så store vanskeligheder burde være i nogle andre tilbud og ikke i folkeskolen.

'Men i dag er der jo ikke så mange andre tilbud'.

Genkender problemerne

Nina Frederiksen kan godt genkende problematikkerne fra Arbejdstilsynets rapport. Hun er glad for, at kommunen har valgt, at arbejdsmiljøet på skolen skal undersøges nærmere af Bedriftssundhedstjenesten (BST), fordi det er en uvildig instans.

'Det er godt, at det ikke er kommunens egne konsulenter, der kommer. Jeg var også glad for, at Arbejdstilsynet kom herud og så vores problemer. Jeg kan fuldt ud genkende dem, sådan som de er beskrevet i spørgeskemaundersøgelsen', siger Nina Frederiksen.

'Psykisk arbejdsmiljø er en uhåndterlig størrelse, men nu håber jeg, at vi får hjælp, også sådan at vi kan udarbejde en arbejdspladsvurdering på det psykiske område. Det har vi endnu ikke gjort, og nu venter vi. Vi ønsker ikke at ødelægge den proces, der skal i gang nu'.

Skolens ledere taler meget om de problemer, der er i, at skolen er delt i to afdelinger. De mener, at Tingkærskolen må være den billigste skole i Odense Kommune, og undrer sig over, at politikerne ikke kan forstå, at det kræver ekstra midler at drive en skole, der er delt på to adresser. De understreger også, hvor meget det stresser lærerne at skulle køre frem og tilbage mellem afdelingerne.

Dertil kommer børnene. Hver torsdag skal to klasser fra Tingkær-afdelingen i bus til Fraugde, og en anden gruppe børn skal den modsatte vej. Hver anden torsdag skal der være plads til tre klasser i bussen. Ofte må eleverne vente hele frikvarteret på at blive fragtet af sted. På række står de uden for skolen og venter på bussen i stedet for at holde frikvarter. Fordi de skal være klar, når bussen kommer, ellers mister de tid i den anden ende.

Skolen råder over en heltidsbus, som de kan bestille efter behov, og en ekstra skolebus om morgenen. Der kører ingen offentlig bybus til skolen.

'Vores superbruger på IT-området farer også frem og tilbage, og han har ingen bil. Det giver utilfredshed i Fraugde, når han ikke lige kan hjælpe dem med et problem med det samme', fortæller skoleleder Birgit Thomsen.

Lærerne skal hele tiden huske at tænke på, hvor de har stillet deres bil, og hvem der skal med i bussen for at passe på børnene, og hvem der helst skal køre selv, så de ikke pludselig strander i den ene afdeling.

Souschef Ole Bentsen fortæller, at ledelsen også er tilfreds med beslutningen om, at arbejdsmiljøet nu bliver undersøgt nærmere.

'Arbejdstilsynet hoppede fra løftet om opfølgende interview af os efter spørgeskemaundersøgelsen. Nu er ansvaret overladt til arbejdsgiveren. Vi føler os lidt ladt i stikken'.

'Vi undrer os over, at så mange medarbejdere udtrykker utilfredshed i Arbejdstilsynets rapport. Alligevel bliver de her, selv om de netop nu måtte kunne få andet arbejde', siger Ole Bentsen.

Skoleleder Birgit Thomsen håber, at tiden til den kommende undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø ikke bliver overarbejde for lærerne.

'De magter ikke mere', siger hun.

Ole Bentsen mener, at skoleafdelingen må finansiere ekstratiden.

Både ledelse og medarbejdere har store forventninger til den kommende undersøgelse, men ingen af parterne har ellers den store tiltro til kommunen. Det er svært at råbe politikere og forvaltning op. 'Vi føler os ladt i stikken', siger begge parter.

hela