Dårlige arbejdsforhold på Odense-skole

Kommunen har fået et påbud af Arbejdstilsynet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdstilsynet i Fyns Amt har i forbindelse med kampagnen om at undersøge lærernes psykiske arbejdsmiljø besøgt Tingkærskolen i Odense. Personalet har blandt andet besvaret et spørgeskema om deres arbejdsforhold.

Arbejdstilsynets besøg resulterede i et påbud til Odense Kommune om at foranstalte en undersøgelse for at konstatere, om arbejdsforholdene på skolen er sundhedsmæssigt forsvarlige. Undersøgelsen skal foretages af en uvildig instans. Påbudet skal efterkommes senest 1. december 2001.

Udpluk fra Arbejdstilsynets rapport om Tingkærskolen:

'Arbejdstilsynet vurderer, at resultatet af spørgeskemaundersøgelsen sammenholdt med oplysningerne fra det indledende og det afsluttende møde samt telefoniske henvendelser giver anledning til mistanke om, at de ansatte på Tingkærskolen er udsat for sundhedsskadelige stresspåvirkninger'.

'Til grund for denne vurdering har Arbejdstilsynet især lagt vægt på det forhold, at oplevelserne af de høje krav i arbejdet ikke modsvares af oplevelsen af tilstrækkelig gode rammer for arbejdet'.

'Både lærere og pædagoger scorer lavt på ledelseskvaliteten i Tingkær-afdelingen. Scoren er dog dårligst for lærernes vedkommende. Samtidig scorer alle pænt på den sociale støtte. (. . .) Kun lærerne i Fraugde-afdelingen ligger i deres besvarelser på det sociale fællesskab under landsgennemsnittet'.

'Der er i dag langt flere urolige og aggressive elever i klasserne, end det var tilfældet tidligere, og skolen har haft et voksende antal elever med svære problemer hvad angår indlæringsproblematikker og dårlig trivsel som følge af vanskelige sociale vilkår'.

'Under det afsluttende møde bemærkede de ansattes repræsentanter, at problemerne omkring det psykiske arbejdsmiljø ikke alle relaterer sig til beslutningen om den geografiske opdeling af skolen. Således tilkendegav de tillige, at samarbejdet mellem ledelsen og de ansatte om at løse belastninger i det psykiske arbejdsmiljø ikke er tilstrækkeligt udbygget'.

'Såvel ledelse som ansatte tilkendegav (. . .), at forældrenes arbejde på at bibeholde Fraugde-afdelingen i flere tilfælde havde ført til, at lærere havde følt sig chikaneret af nogle forældre'.

'Frustrationerne relaterer sig ifølge oplysninger fra ledelse og ansatte både til planlægningen og gennemførelsen af teamsamarbejdet, som besværliggøres af, at både lærere, pædagoger og elever jævnligt skal pendle cirka tre kilometer mellem de to afdelinger'.