Debat

Hvad kræves af vores nye formand?

Vi skal i næste uge vælge ny formand i Danmarks Lærerforening, det sker på et tidspunkt, hvor vi efter syv år endelig har aftalte arbejdstidsregler.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi står overfor en spændende, men også krævende opgave med at få reglerne til at virker på alle skoler. Vi er i en situation, hvor foreningens og medlemmernes muligheder for indflydelse på eget arbejde og skolens udvikling er større end i mange år. Lige foran os har vi i øvrigt desuden udsigt til nogle yderst komplicerede overenskomstforhandlinger, der er udfordret af såvel samfundsvilkårene som følge af en verdensomspændende pandemi samt af modstridende interesser organisationerne imellem.

Hvad kræver det så af en ny formand i Danmarks Lærerforening?

Jeg mener det kræver en formand, der er god til at etablere en positiv stemning om foreningen og sin egen person for derigennem at skabe stærke relationer og netværk. Gennem mit arbejde i hovedstyrelsen og forretningsudvalget ved jeg, at Gordon gennem årene har opbygget et solidt netværk i fagbevægelsen og det politiske system. Det er desuden mit klare indtryk, at Gordon er utroligt vellidt i LC og i organisationerne i Forhandlingsfællesskabet, hvilket betyder at Gordon har en meget velfungerende direkte linje til mange nøglepersoner i fagbevægelsen. Det mener jeg bliver en helt uvurderlig styrke for Danmarks Lærerforening, og det giver gode muligheder for at fastholde foreningens stærke position i fagbevægelsen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg mener ligeledes at vores formand skal have mod og evne til at finde nye veje. Gordon har som formand for overenskomstudvalget udvist stor kreativitet i forhold til de udfordringer vi er stødt ind i lokalt og centralt på aftaleområdet. Gordon er en af idemagerne bag vores nye arbejdstidsaftale, og han vil derfor have mulighed for, at aftalen resulterer i bedre rammer for lærernes arbejde, et bedre arbejdsmiljø og større indflydelse på skolens udvikling.

Danmarks Lærerforenings styrke er i høj grad det decentrale led i form af dygtige kredse og tillidsrepræsentanter. Et velfungerende samspil mellem foreningen centralt og de lokale led er helt afgørende for, at vi kan nå vores mål, og det er kun yderligere blevet forstærket med den nye arbejdstidsaftale. Gordon har spillet en central rolle i samarbejdet mellem foreningen centralt og lokalt.  Helt konkret har han været involveret i mange kredses lokale arbejdstidsforhandlinger og bidraget til, at de er kommet i mål med et godt resultat.

Gordon har gennem OK18, arbejdet med Ny Start og senest periodeforhandlingen opbygget en god og tillidsfuld relation til forhandlerne i KL. Det gælder både teknikere og politikere. I en forhandling er man modparter, men en vigtig forudsætning for at kunne nå fælles løsninger er i høj grad, er der trods modstridende interesser også er tillid parterne imellem. I forhold til de udfordringer vi står overfor ved OK21, kan det vise sig at have ekstra stor betydning.

Når vi skal takle de udfordringer og muligheder vi står overfor her og nu, skal vi fortsat tænke i langsigtede perspektiver, som vi har gjort fra 2013 og frem til i dag. Vi har derfor brug for, at formanden for Danmarks Lærerforening påtager sig lederskabet og samtidig sikrer følgeskab. Gordon har som formand for overenskomstudvalget vist, at han evner at tænke i nye muligheder og lægge langsigtede strategier. Gordon har på møder rundt om i kredsene inviteret kredsstyrelsesmedlemmer og tillidsvalgte ind i udviklingen af de nye tanker og strategier, og derigennem skabt medejerskab og følgeskab til foreningens arbejde og dermed vores fælles resultater. Som en del af forretningsudvalget og ikke mindst gennem de langstrakte periodeforhandlinger har Gordon, i min optik, tydeligt vist, at han kan og vil påtage sig det ledelsesansvar, der er helt nødvendigt, hvis Danmarks Lærerforeningen også fremover skal være en respekteret aktør i fagbevægelsen og blandt politikerne.

Udover de beskrevne kvalifikationer kender jeg Gordon som et ordenligt menneske, en omgængelig fyr samt som en vellidt person overalt i Danmarks Lærerforening. Det har bestemt også stor betydning i min anbefaling af Gordon som vores kommende formand. Jeg mener Gordon vil være den der bedst kan skabe de resultater der skal forbedre rammerne for lærernes arbejde, forbedre arbejdsmiljøet samt give større indflydelse på skolens udvikling.